معرفی گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و دانشگاه های ارائه دهنده

بازار کار رشته تربیت بدنی

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و دانشگاه های ارائه دهنده

در این نوشته به معرفی گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته و زمینه های کاری مرتبط با هر رشته و دانشگاه های ارائه دهنده آن را بررسی می‌کنیم.

 

فیزیولوژی ورزشی :

از جمله قدیمی ترین رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی ، رشتۀ فیزیولوژی ورزشی است که گرایش های آن در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از

 

الف-فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی

ب- فیزیولوژی ورزشی کاربردی

ج- فیزیولوژی فعالیت بدنی محض

د- فیزیولوژی فعالیت بدنی بالینی

ه-تغذیه ورزشی

 

کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی تعامل بین فعالیت های ورزشی، فعالیت های بدنی و پاسخ فیزیولوژیک بدن به آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و می کوشد تا با تربیت نیروی انسانی متخصص، نیازهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و برنامه ریزی را در این حوزه مرتفع نماید.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته می توانند علاوه بر تدریس و پژوهش، در مراکز ورزشی مشغول به کار شوند .

 

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیولوژی ورزشی بر طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه اراک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه خوارزمی دانشگاه رازی
دانشگاه سمنان دانشگاه شاهد
دانشگاه صنعتی شاهرود دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه فردوسی دانشگاه لرستان
دانشگاه بین المللی امام خمینی دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه بیرجند دانشگاه تهران
دانشگاه زنجان دانشگاه شیراز
دانشگاه شهرکرد دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید چمران دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه بجنورد
دانشگاه قم دانشگاه مازندران
دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل دانشگاه اصفهان
دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشگاه تبریز
دانشگاه گیلان دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه کردستان دانشگاه ارومیه

 

آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

 

کارشناسی ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دارای ۲ گرایش حرکات اصلاحی و امدادگر ورزشی می باشد.

موضوع کارشناسی ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، موارد مربوط به آسیب شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، پیش گیری و بازتوانی، تربیت بدنی ویژه و ورزش معلولین است.

افراد تحت پوشش این رشته شامل گستره ای از مبتلایان به ناهنجاری های جسمی و حرکتی، افرادی که در معرض آسیب دیدگی ورزشی قرار دارند و کم توانان جسمی، ذهنی و رفتاری است که از آنان تحت عنوان کم توان، بیمار و معلول یاد می شود.

دانش آموختگان کارشناسی ارشد این گرایش نیز می‌توانند مانند دانش آموختگان گرایش حرکات اصلاحی مجوز باشگاههای حرکات اصلاحی را دریافت نمایند. همچنین می توانند با شرکت در دوره های امدادگری ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی، به عنوان کادر پزشکی در کنار تیم ها فعالیت کنند.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه اصفهان دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه اراک دانشگاه ارومیه
دانشگاه خوارزمی تهران دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید باهنر دانشگاه گیلان
دانشگاه فردوسی  دانشگاه شهرکرد

 

رفتار حرکتی

 

رشته کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، یکی از شاخه های علوم ورزشی است که ریشه در مبانی زیست شناختی و روانشناختی حرکات انسان دارد. این رشته دارای ۳ گرایش با عناوین

آموزش تربیت بدنی، رشد حرکتی، یادگیری و کنترل حرکتی است.

در گرایش رشد حرکتی، تاکید برنامه بر جنبه های رشدی و کارکردی حرکت در طول زندگی، از حرکات اولیه اطفال و کودکان تا افراد بزرگسال و مسن می باشد. فارغ التحصیلان این گرایش توانایی هایی نظیر تحلیل رشد حرکتی کودکان و نوجوانان، تحلیل حرکات انسان در طول مدت رشد و آموزش و مشاوره برای ارتقاء مهارتهای حرکتی عموم مردم و توانایی انجام آزمونهای مختلف برای ارزیابی رشد حرکتی را به دست می آورند.

اساس برنامه در گرایش یادگیری و کنترل حرکتی بر ساز و کارهای زیربنایی مرتبط با اکتساب مهارتهای حرکتی و ورزشی استوار است. به عبارتی در این گرایش صحبت از یادگیری اجرای حرکت و مهارتهای آن در میان است. به عنوان مثال، تحلیل نقاط ضعف و قوت مهارت های ورزشکاران در یک رویداد ورزشی و یا برنامه ریزی و اجرای برنامه های مهارت آموزی در رشته های ورزشی، از جمله توانایی های فارغ التحصیلان این گرایش است.

تمرکز برنامه گرایش آموزش تربیت بدنی، همچنان که از نامش پیداست، بر مولفه های آموزشی، ساختارهای دانش و فرایندهای یادگیری می باشد. فارغ التحصیلان در اموری همچون تدریس و بکارگیری یافته های تحقیق در امر تدریس، تدوین برنامه درس تربیت بدنی در مدارس و ارزیابی نتایج این اقدامات مهارت های لازم را خواهند آموخت.

 

 

رشد حرکتی می تواند در انجام خدمات مشاوره ای در حوزه رشد حرکتی در باشگاه های ورزشی، مراکز عمومی مثل پارکها و خانه های سلامت در شهرداری ها و… کمک شایانی به حفظ سلامت جامعه کند. همچنین  دانش آموختگان رشد حرکتی بواسطه آشنایی با مبانی رشدی می توانند در کلینیک های ویژۀ اختلالات رشدی بعنوان دستیار کار کنند. گرایش آموزش تربیت بدنی نیز در تدوین و ارزیابی برنامه های درسی تربیت بدنی مدارس و مراکز ورزشی و آموزش موثر مهارتهای ورزشی و حرکتی در مدارس و مراکز ورزشی و انجام خدمات مشاوره ای به مدیران، معلمین برای توسعه و بهبود برنامه های درسی تربیت بدنی مدارس و مراکز ورزشی مؤثر است.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته رفتار حرکتی طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه تهران دانشگاه الزهرا
دانشگاه اراک دانشگاه خوارزمی
دانشگاه سمنان دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی دانشگاه ارومیه
دانشگاه اصفهان دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه تبریز دانشگاه تربیت دبیر
دانشگاه حکیم سبزواری دانشگاه رازی
دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه یزد
دانشگاه فرهنگیان

 

روانشناسی ورزشی

یکی از جدیدترین رشته های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی است که غالبا به فاکتورهای روان شناختی تأثیر گذار بر اجرای ورزشکاران می پردازد و اثرات مثبت روانی ناشی از حضور و شرکت در ورزش را بررسی و مطالعه می کند. روان شناس ورزشی قادر است تا با ارزیابی شرایط روانی ورزشکاران، روش های مختلف روان شناسی را در حین آموزش مهارتها به آنها آموزش دهد و از این رو نقش مهمی در موفقیت ورزشکاران ایفا کند. همچنین، روان شناسی ورزشی کمک شایانی در زمینه تمرین عملی مهارتهای روانی به مربیان می کند و توانایی طراحی و تنظیم برنامه های تمرینی برای تأمین بهداشت روانی و جسمانی گروه های مختلف ورزشکاران را داراست.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته روانشناسی ورزشی طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه تهران دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی دانشگاه اراک

 

بیومکانیک ورزشی

بیو مکانیک علمی است که با بکارگیری قوانین فیزیک و مکانیک در حرکات ورزشی ، تجزیه و تحلیل عمل و عکس العمل نیروهای داخلی و خارجی بر بدن انسان صحبت می کند. اهمیت بیومکانیک برای یک رشته ورزشی با تکنیک های مرتبط با آن رشته نسبت مستقیم دارد: هر قدر موفقیت در رشته ورزشی خاص نیاز بیشتری به تکنیک های ویژه داشته باشد، اهمیت بیومکانیک برای آن رشته بیشتر است.

بیومکانیک ورزشی با سنجش ویژگی های پیکرسنجی، نقش مهمی در استعدادیابی ورزشی دارد و همچنین با تحلیل بیومکانیکی مهارتهای ورزشی نقش مهمی در اصلاح مهارت های ورزشی ورزشکاران و در نتیجه بهبود عملکرد آنان دارد. همچنین بیومکانیک ورزشی قادر به طراحی برنامه های بدن سازی در رشته های ورزشی با تأکید بر رعایت اصول بیومکانیکی در اجرای مهارتهای ورزشی است.

 

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیومکانیک ورزشی طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه خوارزمی تهران دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه مازندران دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه بوعلی سینا همدان

 

مدیریت ورزشی

کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، مجموعۀ یافته های علمی در حوزۀ مدیریت و سازمان است. در این رشته دانشجویان پس از فراگرفتن دانش مدیریت و کسب تجارب مدیریت، متخصصین ارزنده ای خواهند شد که می توانند نقش مهمی در اداره امور سازمان های ورزشی ایفا کنند.

رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دارای ۶ گرایش:

مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی،

مدیریت اوقات فراغت ورزشهای تفریحی،

مدیریت بازاریابی در ورزش،

مدیریت رویدادهای ورزشی،

مدیریت رسانه های ورزشی،

مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی است.

 

گرایش مدیریت بازاریابی همانگونه که از اسمش برمی آید نقش مهمی در برنامه ریزی برای بازاریابی رویدادهای ورزشی و انجام خدمات بازاریابی ورزشی در باشگاهها دارد. علاوه براین مدیریت بازاریابی توانایی مدیریت شرکت های بازاریابی ورزشی را دارا است. گرایش مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی نیز توانایی برنامه ریزی برای ساخت و بازسازی و نگهداری اماکن ورزشی، مدیریت این اماکن و انجام خدمات مشاوره ای به مدیران اماکن ورزشی را داراست. گرایش مدیریت اوقات فراغت نیز در انجام خدمات مشاوره ای به مراکز تفریحات سالم و ورزشی نقش دارد و توانایی مدیریت فدراسیون های همگانی و پارکهای تفریحی و اجرای برنامه اوقات فراغت را دارا است. گرایش  مدیریت راهبردی قادر به انجام مسئولیت های اعضای هیئت رئیسه فدراسیون های ورزشی است و می تواند ریاست هیأت های ورزش استان را برعهده بگیرد و همچنین می تواند خدمات مشاوره ای به سازمان های ورزشی بدهد. گرایش مدیریت رسانه های ورزشی نیز توانایی عضویت در هیأت تحریریه رسانه های ورزشی، پذیرش مسئولیت روابط عمومی و بین الملل سازمان های ورزشی و انجام خدمات مشاوره ای در زمینه مطبوعات و رسانه های ورزشی برای مدیران ارشد را داراست. گرایش مدیریت رویدادهای ورزشی نیز توانایی برگزاری رویدادهای ورزشی، انجام مسئولیت بخش های مختلف بین المللی داخل کشور را داراست و نقش مهمی در انجام خدمات مشاوره ای در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و مدیریت کمیته های اجرایی و مسابقات فدراسیون های ورزشی کشور ایفا می کند.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت ورزشی طبق دفترچه سال ۹۶

دانشگاه اصفهان دانشگاه الزهرا
دانشگاه اراک دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه بیرجند دانشگاه تبریز
دانشگاه حکیم سبزواری دانشگاه تهران
دانشگاه خوارزمی تهران دانشگاه رازی
دانشگاه شهید باهنر دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه شهید چمران
دانشگاه فردوسی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه گیلان دانشگاه مازندران
دانشگاه قم دانشگاه شهرکرد
دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه کردستان
دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع) دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه ارومیه
دانشگاه غیرانتفاعی البرز دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی

 

*** توجه ***

برای مشاوره کنکور ارشد تربیت بدنی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.