معرفی رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

بازار کار رشته GIS

رشته GIS جزء رشته‌های اولویت دار وزارت علوم برای اعزام به خارج است و در داخل كشور از بازاركار خوبی برخوردار است. همانطوركه می دانید استفاده از سیستم های جغرافیایی در دهه ۱۹۸۰ گسترش فوق العاده ای یافته است بطوری كه در كشورهای پیشرفته، اكثر دانشگاهها، سازمانهای تجاری و دولتها از این سیستم برای مقاصد گوناگونی استفاده می كنند.

كاربرد GIS بسته به نیازهای هر منطقه یا كشور در بخشهای مختلفی توسعه یافته است، به طوری كه در ابتدا در اروپا ازاین سیستم در پایگاه های اطلاعات ثبت اسناد و املاك، محیط زیست، نگهداری نقشه های توپوگرافی، در كانادا، در برنامه ریزی جنگل ها، حجم درختان وچوب قابل برداشت، شناسائی راههای دسترسی به جنگل، در چین و ژاپن، نظارت و مدل سازی تغییرات زیست محیطی و در آمریكا، در رشته های گوناگونی از جمله در برنامه ریزی شهری و شهرداری ها از این سیستم استفاده شده است و با گذشت زمان و توسعه سیستم ها استفاده از آن به كلیه بخش های مرتبط با زمین گسترش یافته است.

استفاده ازاین سیستم دركلیه رشته هائی كه به نحوی از انحاء با زمین، نقشه وبه طوركلی با اطلاعات جغرافیائی مكان دار و تحلیل های فضائی ارتباط دارند، امكان پذیر می باشد.

 

موضوع اصلی سنجش از دور را اصول سنجش از دور تشکیل می دهد که این اصول عبارتند از: اخذ، ذخیره سازی، بازیابی، پردازش اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم های مختلف نظیر هوایی – ماهواره ای و استخراج و تفسیر اطلاعات کمی و کیفی در پروژه ها و زمینه های مختلف عمرانی و زیست محیطی و….

 

سنجش از دور می تواند تغییرات دوره ای پدیده های سطح زمین را نشان دهد و در مواردی نظیر بررسی تغییر مسیر رودخانه ها، تغییر حد و مرز پیکره های آبی (دریاچه ها ، دریاها و اقیانوس ها) ،تغییر مورفولوژی سطح زمین وغیره بسیار کارساز است. افزون بر این، یک سیستم سنجش از دور میتواند حد و مرز پدیدهای زمینی اعم از مرز انواع خاکها ، سنگها، گیاهان ، محصولات کشاورزی گوناگون و… را مشخص کند.

 

سنجش ار دور در پیش بینی وضع هوا و اندازه گیری میزان خسارت ناشی ازبلایای طبیعی، کشف آلودگی آبها و لکه های نفتی در سطح دریا و اکتشافات معدنی نیز کاربرد دارد. بدون شک استفاده از این فن در مطالعات اکتشافاتی و منابع طبیعی و سایر موارد پیش گفته نه تنها سرعت انجام مطالعات را بیشتر می کند، بلکه از نظر دقت و هزینه و نیروی انسانی نیز بسیار با صرفه تر است.

.

رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، از رشته های پرکاربرد است و به همین دلیل افراد زیادی خواهان ادامه تحصیل در این رشته هستند و چون در مقطع کارشناسی ارشد از سری رشته های شناور است شرکت کننده های آن از رشته های مختلف مانند:منابع طبیعی، نقشه برداری، زمین شناسی و…هستند و این موضوع سطح رقابت را در این رشته بالا برده است و داوطلب باید از آمادگی خوبی برخوردار باشد تا بتواند موفق شود،از طرف دیگر ظرفیت کم پذیرش این رشته چه از نظر تعداد دانشگاه های پذیرنده  و چه از نظر تعداد افرادی ک پذیرش میشوند حساسیت رقابت را بیشتر و بیشتر کرده است.

بنابراین برای موفقیت در این آزمون باید داوطلب در زمان مناسب و با برنامه منظم مطالعه کند تا بتواند به آمادگی لازم برای آزمون برسد.

یک نکته مهم دیگر این است که زمان پاسخ گویی به سوالات این ازمون کمتر از سایر رشته ها بوده ،که اگر داوطلب امادگی و برنامه لازم را برای جلسه آزمون نداشته باشد باوجود اطلاعات کافی احتمال پاسخگویی و موفقیتش خیلیی پایین خواهد بود.

باتوجه به تغیرات به وجود آمده در منابع این رشته در سال ۱۳۹۶ انتخاب منبع برای دروسی ک تغیر کرده است از حساسیت خاصی برخوردار است و میتواند کلید موفقیت داوطلب محسوب شود.

کپی با ذکر منبع بلامانع است

برای اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره در مورد کنکور ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی کلیک کنید

… رتبه برترها …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.