مصاحبه با خانم مهتا میاهی نیا رتبه ۲ ارشد کامپیوتر ۹۵

مهتا میاهی نیا رتبه 2 ارشد کامپیوتر 95

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟
مهتا میاهی نیا هستم، رتبه ۲ کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش معماری سیستم های کامپیوتری.
زبان: ۶۲.۰۷
ریاضیات:۴۱.۶۷
دروس مشترک: ۳۰.۷۷
دروس تخصصی معماری: ۴۷.۹۲

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟
فارغ التحصیل رشته مهندسی برق، گرایش الکترونیک، دانشگاه شهید بهشتی با معدل ۴۸.۱۶

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟
در تمام ترم ها روند یکسانی نداشتم. اما در ترم های آخر سعی میکردم درس ها را با دقت و پشتکار بیشتری مطالعه کنم.

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟
بله. هم در کلاسهای کنکور و هم در آزمون های آزمایشی شرکت میکردم. در آزمون ها به جز دو تای آنها ،( اولی که به دلیل دیر رسیدن به آزمون ۷۵، و یکی از آزمونهای جامع ۳۳)
در بقیه رتبه ام یک رقمی بود. و بهترین رتبه ام هم در این آزمونها ۲ بود.
چون لیسانس من الکترونیک بود، هیچ مطالعه و پیش زمینه ای روی برخی دروس کامپیوتر نداشتم که شرکت در کلاس برای آشنایی همچنین افزایش سرعت مطالعه ام بسیار مفید بود. همچنین برای درسی مثل ریاضی مهندسی که هم حجم زیادی دارد و هم من در آن ضعف داشتم ، کلاس بسیار بسیار مفید بود.
آزمونها هم نقش مهمی داشتند، مهم ترین ویژگی آزمونها ارائه یک برنامه برای مطالعه و همچنین مرورهای منظم بود. اما می توانم بگویم از آزمون مهم تر، حل مجدد و بررسی پاسخ های تشریحی آن است. که بعد از این کار تا حد زیادی می توان مطمئن بود که چیزی از مباحث، ندانسته باقی نمانده است.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟
من از مرداد شروع به مطالعه کردم، اما میزان مطالعه ام حتی تا آبان زیاد نبود، البته من برای مطالعه زمان نمی گرفتم. بعضی روزها به خاطر خستگی و کم حوصلگی کمتر میشد، بعضی روزها مثل هفته پیش از آزمونهای آزمایشی هم زمان بسیار طولانی تری می خواندم. حتی در تعطیلات عید نوروز حدود ۱۰ روز هیچ نخواندم، اما از آن زمان تا کنکور میزان مطالعه ام را خیلی بیشتر کردم حدود ۹ساعت در روز.

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟
بله، دانشگاه مورد علاقه ام برای ادامه تحصیلات صنعتی شریف بود، با توجه به نتیجه کنکورهای آزمایشی احتمال قبولی در آن دانشگاه را می دادم. از کنکور هم راضی بودم. پس از آمدن کلید اولیه هم خیالم کمی راحت تر شد.

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟
انتخاب اولم معماری سسیستمهای کامپیوتری دانشگاه صنعتی شریف است و پس از آن هم دانشگاه تهران. البته بقیه دانشگاه های تهران را هم در همین گرایش در اولویت های بعدی انتخاب کرده ام.

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟
زبان عمومی: برای این درس چند جلسه ای کلاس رفتم اما نیمه تمام رهایش کردم. اما روش کارم در این درس به این صورت بود که روی هر کاغذ حدود ۱۲ لغت را می نوشتم، پشت آن هم معنی اش به فارسی، گاهی تلفظ درست لغات را هم نمی دانستم. این لغات را نیز از آزمونهای آزمایشی و کنکور سالهای پیش جمع آوری میکردم. همانطور که همه می دانیم، برای زبان عمومی منبع مشخصی وجود ندارد. اما این روش برای من بسیار مناسب بود. برای گرامر هم نکات کلی گرامر را خوانده بودم، اما اثر بخش ترین کار حل سوالات کلوز از آزمونهای آزمایشی و کنکور سالهای قبل است.
زبان تخصصی: بهترین روش مطالعه متون انگلیسی مرتبط با رشته است. اما اگر فعلا کنکور ارشد را ملاک قرار دهیم، بازهم متون کنکور سالهای قبل موثر است. هرچند شاهد متون و سوالات غیر استاندارد در کنکور سال های پیش بوده ایم.
ریاضی مهندسی: به زعم من شاید مهم ترین درس کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر ریاضیات مهندسی باشد. چون هم سوالاتش به نسبت ساده است، هم بیشتر داوطلبین از این درس غافل هستند. من برای این درس از کلاس استفاده کردم و بسیار هم راضی بودم. همچنین برای تمرین هم سوالات آزمون های آزمایشی و کنکور سال های قبل را چند باره مرور کردم.
ریاضیات گسسته: از کلاس استفاده کردم، بسیار هم راضی بودم. اما مهم تر از کلاس برای این درس حل تست های زیاد است. که نکات در مسائل آموخته و مرور شوند. آزمونهای آزمایشی و کنکورهای سال قبل منبع خیلی خوبی برای مطالعه هستند.
دروس آمار و محاسبات را حذف کردم. البته در هنگام حل سوالات کنکور سالهای قبل، سوالات ساده آمار مربوط به احتمالات را بررسی میکردم.
ساختمان داده: در کلاس شرکت کردم، کتاب پارسه را هم مطالعه کردم، اما در حل سوالات این درس خیلی موفق نبودم.
نظریه زبانها: این درس را حذف کردم.
دروس منطقی و معماری: از کتاب های پوران پژوهش استفاده کردم، سوالات آزمونهای آزمایشی و کنکور هم که برای تمام دروس من جمله منطقی و معماری بسیار مهم هستند.
سیستم های عامل: کتاب پارسه برای این درس منبع بسیار خوبی است. شاید این کتاب را بیش از ۳ بار خواندم. اینکه سوالات کنکور سال قبل و سوالات آزمونهای آزمایشی مهم اند هم شاید دیگر تکراری باشد!
مدارهای الکتریکی: چون رشته من در کارشناسی الکترونیک بود، این درس برایم نکته پیچیده ای نداشت. اما کتابم برای مطالعه مدارهای الکتریکی پوران پژوهش بود. در کنکور معمولا سوالات از مدار ۱ است، اما به خاطر سرفصل های آزمون آزمایشی مدار ۲ را هم از همان کتاب پوران پژوهش مطالعه کردم ( سوالات کنکور سال های قبل و آزمون های آزمایشی…)
الکترونیک دیحیتال و وی ال اس آی: بازهم به دلیل رشته ام در دوره کارشناسی با این درسها مشکل خاصی نداشتم. اما کتاب مدرسان شریف منبع کامل و مناسبی بود. کنکورهای آزمایشی  و سوالات کنکور سال پیش برای این درس مهم تر هستند. چون برخی سوالات تئوری و غیر مداری که در تمام کتابها پراکنده بیان شده اند، در آنها کنار هم در یک تست می بینیم.
انتقال داده: برای این درس از کتاب دکتر صفایی به عنوان منبع اصلی و از کتاب پارسه به عنوان منبع کمکی استفاده کردم.

سخن پایانی
به همه داوطلبین عزیز کنکور ارشد کامپیوتر توصیه میکنم هنگام مطالعه نکات اصلی را یادداشت کنند و در هنگام مرور، یادداشتهایشان را از روی کتاب تکمیل کنند. حتما در صورتی که در کنکور های آزمایشی شرکت میکنند، بعد از اتمام آزمون سوالات رو دوباره حل کنند. سوالات کنکور سالهای قبل بسیار مهم هستند.با  حوصله و انگیزه درس بخوانند، کیفیت خواندن واقعا از کمیت آن مهم تر است…
من سعی کردم هرآنچه در طی مطالعه برای کنکور برایم سوال بود را اینجا بگویم. برای همه ی داوطلبین که این نوشته را میخوانند از صمیم قلب آرزوی موفقیت دارم.

*** مشاوره کنکور کارشناسی ارشد ۹۷ با رتبه های برتر ( کلیک کنید ) ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.