مصاحبه با خانم الناز فاضلی رتبه ۶ ارشد ژنتیک ۹۶

الناز فاضلی رتبه 6 ارشد ژنتیک 96

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

سلام،الناز فاضلی هستم

رتبه ی ۶  ژنتیک پزشکی

ژنتیک:۹۴٫۲

زیست سلولی مولکولی:۵۳٫۶

زبان انگلیسی:۷۳٫۳

یوشیمی:۳۴٫۷

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

علوم آزمایشگاهی مشهد. سال ۹۶ با معدل ۱۶٫۷۰ فارغ التحصیل شدم.

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

مثل اکثر دانشجوها فقط شب های امتحان درس میخوندم.

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

آزمون های جامع رو توصیه می کنم حتما شرکت کنین.آزمون های غیر جامع بستگی به شرایط خودتون داره که آیا مایل هستین با برنامه ی موسسات پیش برین یا نه.

من خودم آزمون های جامع خلیلی و یک آزمون جامع سنا رو شرکت کردم. مهم نیست سطح سوالا چطوره مهم اینه ک شرکت کنین و  با هر سطحی با هرجامعه آماری رتبه یک بشین. اگه نشدین بررسی کنین چرا نشدین و آزمون بعدی رو یک بشین….با هدف یک بخونین که تو کنکور در بدترین شرایط زیر ۱۰ بیارین.

در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم. اینکه خودم ۱۰۰ بار یه مطلبو بخونم تا بفهمم باعث میشد هم شیرین تر باشه هم هیچوقت مطلبو فراموش نکنم.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

دقیقا از ۱۰ مهر شروع کردم تا قبل از اون تصمیم نداشتم کنکور بدم. این فکر واسم غالب شده بود که بخاطر کاراموزی وقت کافی ندارم. اوایل ساعت مطالعم کم بود هم به خاطر کارآموزی که نصف روزمو میگرفت و هم به خاطر شرایط خوابگاه که نمیتونستم تو سالن مطالعه خوابگاه درس بخونم و اتاق هم که یه ساعت میخوندیم دو ساعت حرف میزدیم! حدودا روزی سه تا چهار ساعت. از اوایل اسفند که برگشتم خونه تا ۲۲ تیر که کنکور بود روزی ده تا یازده ساعت.

 

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

به هدف دانشگاه علوم پزشکی تهران درس میخوندم همیشه.

قبل کنکور امیدوار بودم زیر ۱۰ بیارم ولی بعدش بخاطر درصد پایین زیست فکر میکردم بین ۲۰ تا ۳۰ بیارم.

 

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران- شهید بهشتی- بهزیستی- ایران -مدرس

 

چقدر با سایت رتبه برترها آشنایی داشتید ؟ از کدام یک از خدمات سایت ما استفاده میکردید ؟

اوایل که تازه تصمیم گرفتم کنکور بدم اتفاقی آشنا شدم با سایت و از مصاحبه هاش خیلی استفاده کردم.

 

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

ژنتیک: امری ترجمه ی لیلا یوسفیان و هزاره سوم به همراه تست آی کیو بی

بیوشیمی: تست گنجینه ی جعفرنژاد

زیست سلولی مولکولی: کتاب دکتر محمدنژاد به همراه تست دو جلدی آی کیو بی

زبان: لزگی

 

ژنتیک اولین بار شروعش کردم خیلی وحشتناک بود همینطور دورهای دوم و سوم. اما کم کم آسون میشه نگران نباشید. ژنتیک رو طوری بخونید که مطالب رو بفهمید، فقط حفظ نکنید چون فراموش میکنید. من تمام تلاشم برای فهم مطالب بود انیمیشن های آموزشی دانلود میکردم از یوتیوب …سرچ زیاد میکردم تو اینترنت…عکسهای مرتبط میدیدم و خلاصه هرچیزی که باعث بشه مطلبو بفهمم. برای اینکه متوجه بشید قضیه رو کامل  فهمیدین دوتا راه وجود داره:اول اینکه بتونین با ساده ترین مثال برای خودتون توضیح بدید  و از کل به جز و از جز به کل برین تو ذهنتون. راه دوم اینه که از اون مبحث تستی وجود نداشته باشه که شما نتونید بزنید. اگه رو مبحث تسلط دارین باید این ادعا رو داشته باشین که هر تستی ازش بدن میتونید درست بزنین. پس اگه حتی یک تست هست که بلد نیستید برگردید و از اول بخونین و ببینید گیر کار کجاست.

از دور دوم یا سوم به بعد تست زدن رو هم شروع کنید.

چیزی که من در مورد خوندن خودم ازش راضی بودم این بود که تعداد دورهام زیاد بود.شاید امری رو ۲۰، بعضی درسا حتی ۳۰ دور خونده باشم. قرار نیست شما با سه چهار دور همه چیز رو بفهمید صبور باشید و بدونید که در نهایت مسلط میشین.پس اگه دورهای اول یه سری مطالب رو نفهمیدید کنارش علامت بذارین و رد شین.وقتتونو هدر ندید. گیر نکنید رو مطالب. یه چیز دیگه اینکه برای خوندن امری از کل به جز برین …دورهای اول خودتونو درگیر جداول و اسم ژن ها و جایگاهشون روی کروموزوم و در کل ریز مطالب نکنین. هر بار که دور میکنید عمیق تر میشید تو مطالب.

ترتیبی که من باهاش امری رو خوندم به این صورت بود که کمک کننده بود:

۱و۲و۳

۷و۱۸و۱۹

۹و۱۵

۱۴

۶و۱۶

۱۰و۱۱و۱۲و۱۳

۴و۵

۲۰و۲۱و۲۳

هزاره هم امسال کلا یه سوال اومده بود ولی به نظرم بخونید چون همیشه سوالای آسونی ازش میاد .به خصوص فصل ۴ که خیلی مهمه و بعد از اون فصلهای ۱و۲و۳و۱۲و۱۳و۲۰و۲۱ که نکات غیرهمپوشان داره با امری. من فصلای مهم رو یه دور خوندم قسمت های ناهمپوشان با امری رو زیرشون خط کشیدم و مرورشون میکردم. زیاد و سخت نیست. من خودم به اشتباه غول بزرگی ازش ساخته بودم . نکته ی دیگه اینکه تا به تسلط حداقل ۹۰ درصدی از امری نرسیدید سراغ هزاره نرید.

درمورد زیست اول خلاصه لودیش دکتر کرامت رو گرفتم و یه ماه وقت براش گذاشتم دوتا اشکالی که داشت این بود که ذهنمو مرتب نمیکرد…چون خلاصه و ترجمه بود خوندنش  برام سخت بود و دوم اینکه میدونستم برای تسلط به زیست باید بلافاصله بعد از خوندن هر درسی تسشو بزنم اما سرفصل های کتاب خلاصه ی لودیش با تست آی کیو بی یکی نبود…خلاصه بعد کلی استرس و ناامیدی زیست محمدنژادو گرفتم و تا آخر با همون پیش رفتم. گاهی نکات کتاب خلاصه لودیش و تست ها رو واردش میکردم و مرور خیلی زیادی داشتم .کنکورای آزمایشی رو ۷۰ تا ۸۰ میزدم ولی امسال سخت شده بود و ۵۳ زدم. به نظرم بد نیست امسال خلاصه ی لودیش هم کنارش خونده بشه و فقط مرور و مرور و مرور.

بیوشیمی فصلای هورمون و متابولیسم کربوهیدرات و یه فصل از پروتیین ها رو انتخاب کردم و ۴…۵ ماه اخر فقط تست گنجینه ی جعفرنژاد همون فصل ها رو زدم و هر شب فقط نیم ساعت تست هارو میخوندم.

در مورد زبان فکر میکردم سطح زبانم خوب باشه و خیلی دیر (بعد از عید) زبانو شروع کردم اما بعد متوجه شدم زبان کنکور خیلی مرتبط با  سطح دانش زبان من نبود و این باعث شد استرس زیادی بگیرم .

فقط لزگی خوندم.به مهارتهاش توجهی نداشتم به این صورت میخوندم که هر کلمه ای در هرجای کتاب برام نا آشنا بودن معنیش و یک یا چند مثال  از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی درمیاوردم و  کنارش مینوشتم که نه تنها معنی کلمه بلکه کاربردشو کامل بدونم حتی اگه متضاد یا مترادفی تو دیکشنری داشت کنارش مینوشتم.و تو دورهای بعدیم مدام اون مثالها و معنی کلمه ها رو با صدای بلند تکرار میکردم و مرورم خیلی زیاد بود. واسه زبان فقط باید بدونید که لازم نیست حتما پایه ی قوی داشته باشی با درست خوندن و تکرار زیاد و تست میتونید ۹۰ به بالا بزنید.کمکی که پایه ی نسبتا خوب زبانم به من کرد این بود که میدونستم بهترین راه خوندن زبان چیه و سریع خودمو رسوندم. من خودم تو کنکورایی ک از خودم میگرفتم در بهترین حالت۰ ۹ و معمولا ۸۰ میزدم…تو کنکور چون زبانو بعد از زیست زدم استرس گرفتم و نتونستم رو سوالا خیلی خوب تمرکز کنم.

واسه تست فقط تستای لزگیو زدم چون وقت کم داشتم ولی توصیه میکنم تست های سال های قبل تر هم کار کنین حتما.

هر شب بدون استثنا ۲ ساعت وقت میذاشتم واسه زبان. تو خوندن زبان حتما پیوستگی داشته باشید هراتفاقی افتاد از تایم زبانتون نزنید.

 

سخن پایانی

نکته ای که میخوام به داوطلبای سال آینده بگم اینه که قرار نیست شما چندین ماه روزی ۱۰ ساعت درس بخونین و تمام اون مدت با انرژی و انگیزه باشین….گاهی با ناامیدی گاهی خستگی گاهی تنفر از درس و کنکورو همه چی. طبیعیه ، زیاد به احساساتتون در این دوره اهمیت ندین .در نهایت کسی موفق میشه که ادامه بده.

فکر کردن به اینکه بقیه زودتر از من شروع کردن….بقیه قوی ترن….این همه خوندم آخرش فلان تستارو نتونستم  بزنم. این فکرا واسه همه هست.اما با وجود همه ی اینا چیزی که تو ذهن ما میگذره ساخته ی ذهن خودمونه و لزوما منشا بیرونی درستی نداره….خودش واسه خودش دلیل میاره که ما بیخیال شیم. طبیعیه. چون خسته شده و اینکه مارو رتبه ی برتر کنه جز وظایفش نیست. پس به افکارتون هم اهمیتی ندید و فقط ادامه بدید. خودتوتو وقف هدفتون کنید در این صورت امکان نداره نتیجه نگیرید.

 

>>> توجه <<<

برای مشاوره کنکور ارشد ژنتیک سال ۹۷ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.