مصاحبه با اقای اشکان لطیفی رتبه ۱ ارشد جامعه شناسی ۹۶

منابع کنکور ارشد جامع شناسی

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

اشکان لطیفی هستم. رتبه ی یک جامعه شناسی در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۶٫
زبان ۸۶٫۶۷، روش تحقیق ۵۸٫۶۷، نظریه های جامعه شناسی ۶۴، مفاهیم حوزه های مختلف جامعه شناسی ۴۱٫۶۷

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

فارغ التحصیل رشته ی آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور همدان با معدل ۱۶٫۸۲ و کارشناسی ارشد همین رشته (رتبه ۲۶) از دانشگاه صنعتی شریف  با معدل ۱۸٫۸۵ می باشم.

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

بله. با اینکه یکبار در رشته ی دامپزشکی فارغ التحصیل شده بودم اما علاقه ی زیادی به زبان داشتم و گرچه به دلیل مشغله زیاد مجبور شده بودم که علی رغم قبولی در دانشگاه شیراز از خیر تحصیل در این رشته بگذرم، اما در نهایت تحصیلات خود را در رشته ی مذکور در دانشگاه پیام نور همدان با جدیت دنبال کرده و به اتمام رسانیدم.

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

خیر در هیچ کلاس کنکوری یا آزمون آزمایشی شرکت نکردم.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

از اوایل دی ماه. چهار  و گاهی پنج ساعت در روز مطالعه می کردم. اما لازم به ذکر است که عادت به مطالعه ی روزانه سالهاست که در من نهادینه شده است و علی الاصول نمی توان موفقیت در این آزمون را صرفا به مطالعاتِ این چند ماه تقلیل داد.

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

بنا بر دلایل شخصی فقط یک دانشگاه را تحت هر شرایطی برای قبولی مدنظر قرار داده بودم، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
مطمئن بودم که رتبه ی خوبی خواهم داشت و بعد از آزمون این اطمینان در من قوت یافت و رتبه ی یک برایم چندان دور از انتظار نبود.

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

فقط دانشگاه بوعلی سینا، علوم اجتماعی، گرایش جامعه شناسی.

چقدر با سایت رتبه برترها آشنایی داشتید ؟ از کدام یک از خدمات سایت ما استفاده میکردید ؟

با این سایت آشنایی نداشتم و تنها پس از اعلام نتایج اولیه ی آزمون بود که به صورتی اتفاقی از وجود آن آگاه شدم اما در کل این سایت را مثبت و اثربخش ارزیابی می کنم.

 

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

برخی از این منابع را در گذشته مطالعه کرده بودم و لذا تنها به مرور آن ها پرداختم (که البته از اهمیتی اساسی برای این آزمون برخوردار بودند). در این میان به بسیاری از منابع دیگر که دارای اهمیتی ثانوی بودند اشاره نمی کنم اما این نکته را یادآور می شوم که در گذر زمان بلاشک زمینه ای علمی-شناختی را به مثابه ی زیرساختی تئوریک فراهم آورده بودند که در  قلمروی جامعه شناسی پر بی فایده نبود. برای مثال، فلسفه، روانپزشکی اجتماعی، روانکاوی، روانشناسی، و زبان شناسی.
رمز موفقیت حفظ نبض یکسان در مطالعه (پرهیز از افراط و تفریط) و ایجاد انسجام شناختی از طریق مرور و تعمق در مطالب فراگرفته شده است. در طول دوره ی آمادگی بالا نگه داشتن سطح انگیزشی (از طریق خود-تقویتی و تقویت بیرونی به صورت شناختی و رفتاری) اهمیت بسزایی دارد. اما فراموش نکنید که افراد سبک های یادگیری خاص خود را دارا هستند و لذا نمی توان دستورالعملی جهان شمول در این رابطه صادر کرد. نکته ی اساسی در این است که هر فرد می بایست سبک یادگیری خود را از طریق به کارگیری استراتژی های مختلف با حذف کاستی ها و برجسته سازی نقاط قوت به بلوغ و بالندگی برساند.

لازم به ذکر است که اکثر منابعِ خارجیِ ترجمه نشده ی ذیل به صورت رایگان در شبکه اینترنت در دسترس علاقمندان می باشند. البته جهت گیری به سمت و سوی روانشناسی و زبانشناسی کاربردی در منابع زیر مشهود است که به هر روی ناشی از علایق شخصی من به این رشته هاست.

زبان :

در این باب کتاب خاصی را مطالعه نکردم اما قریب به اتفاق مطالعاتم در زمینه های مختلف به زبان انگلیسی بوده است. در ضمن فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان نیز می باشم.

روش تحقیق :

Ary, D., Jacobs, L. Ch., Sorensen, Ch. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.

Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.

Hatch, E. & Farhady, H. (1982). Research design and statistics for applied linguistics. Rowely, Massachusetts: Newbury House.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Quantitative, qualitative, and mixed methods approaches (4th ed.). London: Sage Publications, Inc.

Cleophas, T. J. & Zwinderman, H. A. (2010). SPSS for starters. London: Springer.  

Kerr, A. W., Hall, H. K., & Kozub., S. A. (2002). Doing statistics with SPSS. London, Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.

کامپنهود، کیوی و کامپنهود، لوک وان (۱۳۷۰). روش تحقیق در علوم اجتماعی (ترجمه عبدالحسین نیک گهر). چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

پژوهش در علوم اجتماعی روش تحقیق انتشارات ماهان

 

نظریه های جامعه شناسی :

کانرتون، پل (۱۳۹۰). جامعه شناسی انتقادی (ترجمه حسن چاوشیان). چاپ چهارم، تهران: کتاب آمه.

نوذری، حسینعلی (۱۳۸۱). بازخوانی هابرماس: درآمدی بر آرا، اندیشه ها و نظریه های یورگن هابرماس. چاپ چهارم، تهران: نشر چشمه.

مندل، ارنست (۱۳۸۰ بازنویسی یاشار آذری). الفبای مارکسیسم. نشر کارگری سوسیالیستی.

آرون، ریمون (۱۳۶۴). مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی (ترجمه باقر پرهام). تهران: سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.

نظریه های جامعه شناسی پوران پژوهش و مدرسان شریف

Giddens, A. (1987). Sociology: A brief but critical introduction (2nd ed.) New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Ritzer, G. (2005). Encyclopedia of social theory. Thousand Oaks: Sage.

مقالات :

الفتی، علی احمد. کنش متقابل نمادی بلومر.

بابایی، محمد (۱۳۸۹). جزوه درس نظریه های جامعه شناسی. دانشگاه جامع علمی کاربردی.

حمید، حمید (۱۳۸۴ بازنویسی یاشار آذری). نقد مکتب فرانکفورت و یورگن هابرماس: نگرش عقلی سازی و رهایی. نشر کارگری سوسیالیستی.

سجودی، فرزان (۱۳۸۲). فوکو و برخی مفاهیم بنیادی. هنر و معماری کلک، شماره ۱۴۰، ۷-۱۰٫

Alexander, J. (1994). Vilfredo Pareto: Sociologist and philosopher life, work and impact of the ‘Karl Marx of Fascism’. The Journal of Historical Review, 14(5), 10-18.

Kratke, M. R. (2007, first draft). Rosa Luxemburg: Her analysis of Imperialism and her contribution to the critique of political economy.

Scott, P. J. (1978). Critical social theory: An introduction and critique. British Journal of Sociology, 29(1), 1-21.

Kirby, M. An interview with Erik Olin Wright.

Overgaard, S. & Zahavi, D. Phenomenological Sociology- The subjectivity of everyday life.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Auguste Comte, 2008.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Alfred Schutz, 2002.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Max Weber, 2007.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Louis Althusser, 2009.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Michel Foucault, 2003.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Herbert Spencer, 2002.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Jean Baudrillard, 2005.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: George Herbert Mead, 2008.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Karl Popper, 1997.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Karl Marx, 2003.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Jacques Derrida, 2006.

The Stanford Encyclopaedia of Philosophy: Herbert Marcuse, 2013.

 

مفاهیم حوزه های مختلف جامعه شناسی :

آگبرن و نیم کوف (۱۳۵۷). زمینه ی جامعه شناسی (اقتباس ا. ح. آریان پور). نشر دهم، تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی با همکاری موسسه انتشارات فرانکلین.

نیازی، محسن (۱۳۸۷). جامعه شناسی. تهران: ثامن الحجج-علم و دانش.

نیک گهر، عبدالحسین (۱۳۸۷). مبانی جامعه شناسی. چاپ دوم، تهران: توتیا.

مفاهیم حوزه های مختلف جامعه شناسی انتشارات ماهان و مدرسان شریف

Fletcher, G. J. O. & Clark, M. S. (Editors, 2001). Blackwell handbook of social psychology: Interpersonal processes. Blackwell Publishers Ltd.

Klineberg, O. (1954). Social psychology. New York: Henry Holt and Company, Inc.

OpenStax College, Introduction to sociology. OpenStax College, 21 June 2012. Retrieved from http://cnx.org/content/col11407/latest/.

 

سخن پایانی 

و اما در پایان به تمامی علاقمندان یادآور می شوم وجود چهار عامل (که اتفاقا با یکدیگر همبستگی بالایی نیز دارند) برای حصول موفقیت تعیین کننده و الزامیست.

یک) سلامت جسمی و روانی

دو) حمایت مادی و معنوی

سه) انگیزه و علاقمندی

چهار) تلاش و پشتکار

هرگونه خلل در هر یک از این عوامل لاجرم به کاهش بازدهی می انجامد و لذا فراهم کردن شرایط برای استقرار و استمرار این چهار عامل (که به وضوح نتیجه ی تلاشی جمعی است تا حرکتی فردی) رکن اساسی دستیابی به موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.