مصاحبه با آقای پویا فتاحی رتبه ۱۷ میکروبیولوژی ارشد ۹۵

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟
با سلام و تشکر از شما و سایت خوبتون،
پویا فتاحی هستم، رتبه ی ۱۷ میکروبیولوژی با درصد های:
زبان ۶۸.۹٪
مجموعه زیست شناسی ۳۵.۸٪
ژنتیک ۳۳.۳٪
بیوشیمی ۴۸.۳٪
سلولی و ملکولی ۳۶.۷٪
میکروبیولوژی ۲۰٪
مجموعه قارچ، ویروس، ایمنی ۵۶.۷٪
بیوفیزیک ۱۵٪

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟
میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان، معدل۱۶.۸۹

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟
به نظر خودم دانشجوی متوسطی بودم، تو بعضی درسا خوب، تو بعضی بد، اکثرا وابسته به علاقه به مبحث و استاد و اینکه درس تئوری بود یا آزمایشگاه.

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟
برای اینکه هم دیر شروع کردم هم کند پیش میرفتم دو تا درس بیوشیمی و سلولی کلاس فشرده رفتم که برسم و خوب خیلی هم مفید بود. آزمون هم سنا شرکت کردم چون در اصل واسه ی کنکور بهداشت میخوندم ولی خوب کنکور علوم بهتر شد.
رتبه های آزمون خیلی متفاوت بین ۴ تا ۱۴۰.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟
همونطور که گفتم من برای ایمنی بهداشت میخواستم بخونم و واسه همین از تابستون شروع کردم کتاب ابولعباس را خوندن، از آبان و آذر دیگه سلولی هم شروع کردم و بیوشیمی هم از فروردین که خوب دیر بود واقعا، مخصوصا برای من که تعداد ساعت بالا نمیتونستم بخونم. تابستون که خیلی منقطع و بی تمرکز متوسطی حدود ۲-۳ ساعت داشتم ولی خوب از آذر ۴ تا ۵ ساعت، روزای استراحت هم اینطوری نبود که نخونم، مثلا ۲ ساعت میخوندم، ولی باز تو اردیبهشت نامنظم بود طوری که یک روز ۸ ساعت و روز بعد اصلا نمیشد بخونم
ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟
از اولش که امید به دانشگاه تهران داشتم، اما هرچی پیش میرفت و میزان خوندن بقیه را میدیدم یکم نا امید شده بودم. راستش کنکور علوم قبلش فکر میکردم ۱۰۰-۲۰۰ بشم چون نه منابع اونو خونده بودم نه تستاشو، ولی بعدش که صحیح کردم و درصدامو دیدم رو ۳۰-۴۰ حدس میزدم.
به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟
اول میکروبیولوژی و بعد سلولی-مولکولی دانشگاه تهران و به همین ترتیب اصفهان.
منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟
دروس سلولی-مولکولی و بیوشیمی که کلاس رفتم و همراه کلاس کمی از منابع هم استفاده میکردم در حد رفع سوال و دیدن شکل ها، مخصوصا کتاب لودیش.
زبان که نخوندم و با اطلاعات پیشین رفتم سر جلسه. واسه ی درس ایمنی هم که ۲ بار ابولعباس خوندم و اشکال بزرگی که دیدم تو خوندنش این بود که همراهش تست نزدم. این مورد برای سلولی هم همینطور بود و وقتی به اهمیتش پی بردم که داشتم بیوشیمی میخوندم و دیگه فرصت چندانی نداشتم.
ولی راجع به تستهای دروس دیگه که تو کنکور علوم بود، هرچی از دوره ی کارشناسی یادم مونده بود میزدم و جوری بود که حتی اگه واسش خونده بودم هم فرق زیادی نداشت، چون توی تستهایی مثل مجموعه ی زیست، اصلا نمیشه به اون حد از تسلط رسید که تستها سخت و پراکنده به نظر نیاد. اینقدر گستره ای که ازش سوال طرح میشه وسیعه که برد با کساییه که یه حد قابل قبولی از تستها رو با دانش قبلی بتونن بزنن و تمرکز خوندن رو گذاشته باشن روی ۲-۳ تا درس خاص واسه ی رشته مورد نظرشون.
سخن پایانی
چیزی که فراموش نباید کرد اینه که کنکور همه چیز نیست و جز این اگر فکر کنیم نه تنها از این دوره از زندگی لذت نمیبریم، بلکه خودش باعث استرس بیشتر و در نتیجه کاهش بازدهی واسه ی خود کنکور میشه. دیگه اینکه هر فردی مدل خوندن خودشو داره و بارها به من گفته شد که مثلا تعداد ساعت درس خوندنت کمه یا دیره و از اینجور چیزها، ولی من از نتیجه ای که حاصل شده راضیم، برای همین پیشنهاد من اینه که به حرف های همه گوش بدیم ولی تصمیم نهایی برای زمان و مدل مطالعه و منابع و همه ی اینا رو آخر دست با توجه به شناختی که از خودمون داریم بگیریم.
در آخر هم تکرار میکنم، این دوره رو بر خودتون و اطرافیانتون سخت تر از چیزی که باید نکنین، این هم خودش قسمتی از زندگیه و کسی هم از فردای خودش خبر نداره، پس امروز رو با آرامش و امید طی کنید تا نگرانی و ترس از آینده.

>>> توجه <<<

برای مشاوره کنکور ارشد ژنتیک سال ۹۷ کلیک کنید

برای مشاوره کنکور ارشد ایمونولوژی سال ۹۷ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.