مصاحبه با آقای مصطفی غلامی رتبه ۲۱ ارشد علوم سیاسی ۹۷

مصطفی غلامی رتبه 21 ارشد علوم سیاسی 97

 

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

با عرض سلام و ادب، مصطفی غلامی هستم. متولد ۷۲٫ دیپلم ریاضی فیزیک از سمپاد (تیزهوشان شهید قدوسی) قم. بعد از فراغت از رشته عمران به دلیل علایق شخصی خودم به سمت علوم انسانی تغییر مسیر دادم. سال قبل در رشته علوم سیاسی رتبه ۲۱۵ کسب کردم که ثبت نام نکردم. امسال با تلاش بیشتر در هر دو رشته علوم سیاسی و علوم ارتباطات شرکت کردم که در یکی موفق به کسب رتبه ۲۱ و در دیگری ۱۳ شدم.

درصد هایم در برخی دروس:

علوم سیاسی:

مبانی علم سیاست ۱۵

جامعه شناسی ۲۰

اندیشه سیاسی ۲۰

تحولات ۶۰

 

ارتباطات:

نظریه های ارتباطات ۲۵

ادبیات فارسی ۵۵

تاریخ معاصر ایران ۲۵

دینی ۴۶

دانش روزنامه ۱۱

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه حکیم سبزواری با معدل ۱۶٫۱۵ هستم.

ضمنا کارشناسی ارشد سازه را هم در همان دانشگاه و با استفاده از سهمیه استعداد درخشان گذراندم. و این دومین دوره ارشدی است که آغاز می کنم.

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

بله خدا را شکر. من ابتدا دانشجوی مهندسی برق دانشگاه شاهد تهران بودم. سپس به دلیل علاقه ام، مهندسی عمران تغییر رشته دادم و در انتها موفق شدم رتبه اول را در بین ورودی خود کسب کنم و در همان زمان دوره کارشناسی ارشد مهدسی سازه را در همان دانشگاه بدون کنکور و به عنوان استعداد درخشان شروع کردم. کارهای جانبی زیادی در طول آن  سال انجام دادم. از برزگاری کلاس های حل تمرین در دورس مختلف و شرکت در جشنواره حرکت و ساخت ماکت بهینه سازی مصرف انرژی در منازل با سقف گنبدی تا کارهای فرهنگی مثل انتشار نشریه و دبیری کانون گفت و گوی تمدن ها!

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

زمانی که دانشجوی کارشناسی عمران بودم یک بار در دوره سیالات موسسه سری عمران شرکت کردم و در آزمون های ازمایشی سنجش. ولی با توجه به عدم دریافت بازدهی مورد انتظارم و تجربیاتی که کسب کرده بودم، در این دو سال اخیر برای کنکور ارشد انسانی دیگر در آزمون و کلاسی شرکت نکردم. خودم بودم و کتاب هایم. البته کلاس های دکتر فیرحی، دکتر عالم و دکتر زیباکلام را که در دانشگاه تهران برگزار می شود برای علاقمدان و کسانی که در تهران سکونت دارند توصیه میکنم. ایشان مولف بسیاری از کتب مرجع و منبع کنکور هستند. البته کلاس و استاد و آزمون همگی وقتی مفید هستند که مطالعه مستمر و مفید باشد.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

خب شرایط من کمی متفاوت بود. سال اولی که شرکت کردم چون هیچ آشنایی تئوری و عمقی با مطالب رشته علوم سیاسی نداشتم خیلی اذیت شدم. وقت زیادی برای درک مفاهیم پایه و عمقی میگذاشتم و در ضمن مطالعه با اساتیدم گفت و گو میکردم. ماه ها وقت صرف کردم. اما برای کنکور امسال، چون از سال قبل تا حد زیادی آمادگی داشتم و پی به نقاط ضعف و قوتم برده بودم کارم راحت تر بود و بیشتر مرور و تست زنی و تمرکز بر روی رشته دوم یعنی ارتباطات را دستور کار قرار داده بودم. مطالعات پراکنده ام هم بسیار زیاد بود.

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

حقیقتا من سال قبل شبانه اصفهان را آورده بودم. (روزانه اش را نزدم که مبادا محروم شوم) در کارنامه سبزم فردوسی را هم آورده بودم. با تمام احترامی که برای هردوی دانشگاه ها قایلم ولی شهرستان دیگر مرا ارضا نمیکرد. فقط تهران مد نظرم بود و باز از بین دانشگاه های تهران، خود دانشگاه تهران را امسال هدف قرار داده بودم. به دلیل تنوع اساتید، زمینه های پژوهشی، آینده تحصیلی.  تا چه پیش آید… سال قبل به دلیل عدم شناختم از کنکور علوم انسانی، استرس زیادی برای رتبه داشتم ولی امسال طبیعتا خیلی کمتر بود.

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

انتخاب اول و دوم روزانه و شبانه علوم سیاسی تهران بود. آن هم به خاطر احترام و علاقه شدیدم به استاد بزرگوارم آقای دکتر زیباکلام. از دو به بعد تماما رشته ارتباطات را زدم. و بعد از آن مجدد به علوم سیاسی پرداختم. جذابیت ها و آینده شغلی ارتباطات باعث این امر شد.

چقدر با سایت رتبه برترها آشنایی داشتید ؟ از کدام یک از خدمات سایت ما استفاده میکردید ؟

متاسفانه یا خوشبختانه، من مدت ها بود از فضای مجازی دوری میکردم. این باعث شد وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشم واز طرفی هم از برخی امکانات و تجربیات دور می ماندم. سایت رتبه برتر ها را بعد از اعلام نتایجم شناختم. که البته افسوس میخورم چرا زودتر به آن مراجعه نکردم. زیرا موسسات و سایت هایی که به این شکل به ارشد بپدازند زیاد نیستند. بیشتر هم بار تجاری دارند تا انتقال تجربه. اما حتما به دوستان دیگر توصیه میکنم.

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

زبان عمومی و تخصصی:

۱- زبان تخصصی هرمز داورپناه

۲- ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری

۳- فرهنگ روابط بین‌الملل (جک.سی.پلینو)

 

مبانی علم سیاست:

۱- سیاست‌شناسی (دکتر قوام)

۲- بنیادهای علم سیاست (دکتر عبدالرحمن عالم)

۳- بخش اول (مبانی نظری علم سیاست) آموزش دانش سیاسی (دکتر حسین بشیریه)

جامعه‌شناسی سیاسی:

۱- جامعه‌شناسی سیاسی (دکتر حسین بشیریه)

۲- درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی (دکتر احمد نقیب‌زاده)

۳- نگرش بر جامعه‌شناسی سیاسی (ترجمه دکتر ابوالحسنی)

۴- جامعه‌شناسی سیاسی معاصر (کیت نش، ترجمه محمد تقی دلفروز)

 

اندیشه‌های سیاسی:

۱- تاریخ اندیشه سیاسی در غرب (الف و ب) (عالم)

۲- تاریخ اندیشه سیاسی در غرب (دکتر طاهری)

۳- اندیشه سیاسی در غرب، قرن بیستم (دکتر صلاحی)

۴- اندیشه سیاسی در قرن بیستم، دکتر قادری

۵- اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم، دکتر بشیریه، دو جلدی (لیبرالیسم و محافظه‌کاری و ماکسیسم)

۶- تاریخ اندیشه سیاسی در ایران و اسلام (قادری)

۷- نظام سیاسی و دولت در اسلام (فیرحی)

۸- مبانی اندیشه سیاسی در اسلام (دکتر سید صادق حقیقت)

۹- قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام

 

تحولات سیاسی اجتماعی ایران:

۱- ایران بین دو انقلاب (یرواند آبراهامیان)

۲- تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران (دکتر ازغندی)

۳- درآمدی بر جامعه‌شناسی ایران (دکتر ازغندی)

۴- مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی (دکتر زیبا کلام)

۵- اقتصاد سیاسی ایرا ن (کاتوزیان)

۶- تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ (دکتر زیباکلام)

۷- تضاد دولت و ملت (دکتر کاتوزیان)

 

جهان سوم و مسائل آن:

۱- مسائل سیاسی اقتصادی جهان سوم (دکتر ساعی)

۲- مسائل جهان سوم (ترجمه دکتر ساعی و میرترابی)

۳- درآمدی بر شناخت مسائل اقتصادی سیاسی جهان سوم (دکتر ساعی)

۴- نظریه‌های امپریالیسم (دکتر ساعی)

۵- توسعه در مکاتب متعارض (دکتر ساعی)

۶- عقلانیت و توسعه یافتگی در ایران (دکتر سریع القلم)

 

نظام‌های سیاسی تطبیقی:

۱- چارچوبی تحلیل برای بررسی سیاست تطبیقی (آلموند، علیرضا طیب)

۲- سیاست‌های مقایسه‌ای (سید عبدالعلی قوام)

۳- چالش‌های توسعه سیاسی (سید عبدالعلی قوام)

۴- مبانی سیاست تطبیقی (پاتریک اونیل، ترجمه سعید میرترابی)

 

چون رشته اصلی من علوم سیاسی بود منابع آن را فقط قرار دادم. منابع رشته روزنامه نگاری فراوان و متنوع و در اینترنت هم قابل دسترسی هستند. نکته مهم این است که داوطلبان ابتدا گرایش مورد نظر خود را یافته و سپس با تلاش و ممارست مطالعه را آغاز و روی فهم مطالب تمرکز کنند. خصوصا در اندیشه سیاسی و نظام های سیاسی تطبیقی. البته روی مرور های منظم. چون مطالب فرار بوده و اگر نگاهی به سوالات بیاندازید ظرافت سوالات مطرح شده و اهمیت مرور و تست زنی را درک میکنید. برای تست هم سوالات کنکورهای سال های قبل که در برخی کتب مثل مدرسان جمع آوری شده منبع خوب هستند. تست باید زیاد زد تا نکات ریز و فراموش شدهه در حین مطالعه به چشم بیایند. من حقیقتا هرچه کردم نتواسنتم خلاصه نویسی خاصی کنم. در همان داخل کتاب هایم نکات مهم را یادداشت و هایلات میکردم و سعی میکردم طبق برنامه مرور کنم که فراموش نشود. البته من مطالعات جانبی زیادی هم داشتم. تقریبا وقتی درس نمیخواندم داشتم کتاب غیر درسی میخواندم. از رمان شعر ادبیات و تاریخ و دین و سایر زمینه ها. این پشتوانه خصوصا در کنکور ارتباطات به کمک من آمد. در بخش ادبیات. دینی. تاریخ و …  پیشنهاد میکنم مطالعه غیر درسی و مفید را هم دوستان جدی بگیرند.

سخن پایانی 

جمله معروفی هست که میگوید یا به قدر آرزوهایت تلاش کن یا به اندازه تلاشت آرزو کن. به همین سادگی!همه چیز به خود ما برمیگردد.

من به شخصه علیرغم توصیه اطرافیان به ادامه تحصیل در دوره دکترا عمران، چون خودم را میشناختم و فهمیده بودم که از خودم و آینده ام چه میخواهم، تسلیم نشدم و به میدان آمدم تا به چیزی که میخواهم برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.