مصاحبه با آقای سینا طاهریا رتبه ۱۳ کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها سال ۹۴

با عرض تبریک و تشکر بابت همکاری با رتبه برترها لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

سلام. سینا طاهریا هستم. در کنکور ۹۴ صنایع در گرایش بهینه سازی سیستم ها، رتبه ۱۳ رو بدست آوردم.

درصد ها:

زبان :۴۲٫۲۲

تحقیق در عملیات :۶۸٫۳۳

تئوری احتمال و آمار مهندسی:۵۶٫۱۴

دروس تخصصی:۳۵٫۳۳

 

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

رشته مهندسی صنایع-دانشگاه صنعتی شریف

۱۶٫۸۷

 

در زمان کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود ایا در این دوره موفق بودید ؟

اوایل دوره کارشناسی وضعیت خوبی نداشتم، اما به تدریج و با آشنا شدن با روند کار در دانشکده و دانشگاه، توانستم موفق باشم.

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

بله شرکت داشتم. بهترین رتبه ای که در آزمون ها بدست آوردم ۱۰ و بدترین رتبه نیز ۹۶ بود. استفاده از کلاس ها از این جهت که مطالب آموخته شده در دانشگاه را کامل کرد و یادآوری لازم را انجام داد، بسیار تاثیر داشت. همچنین شرکت در کلاس ها و دیدن تلاش سایرین، به عنوان  انگیزه ای مهم برای درس خواندن من بود.

وجود آزمون ها هم از این جهت که بازخوردی مناسب از وضعیت خودم و امکان مقایسه با دیگران را میداد بسیار موثر بود. البته به دست آوردن نتایج نامطلوب در آزمون ها، میتواند تاثیر منفی بر روحیه و انگیزه های فرد داشته باشد، اما باید توجه داشت که این آزمون ها صرفا برای سنجش آمادگی بوده و قرار نیست تعیین کننده نتیجه کنکور باشند.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

کنکور ۹۴ در بهمن سال ۹۳ برگزار شد. من از تیر ماه در کلاس های تحقیق در عملیات و آمار شرکت کردم و تقریبا همزمان با شروع کلاس ها شروع به مطالعه کردم. در تابستان حداکثر ۳ تا ۴ ساعت و از پاییز با توجه به اینکه در دانشگاه هم ۱۲ واحد درسی داشتم، سعی داشتم تا حدود ۵ یا ۶ ساعت در روز را به خواندن اختصاص دهم. هر چه به کنکور نزدیک تر شدم ساعت مطالعه را افزایش دادم. البته ساعت مطالعه هر فرد مختص به خود فرد است و نمیتواند معیار مناسبی برای سایرین باشد، زیرا توانایی و سبک افراد در خواندن یکسان نیست.

 

قبل و بعد از جلسه ی کنکور چه رتبه ای برای خود متصور بودید ؟

هدف من از ابتدا کسب رتبه زیر ۲۰ بود. از به دست آوردن رتبه زیر ۵۰ تقریبا مطمئن بودم، قبل و بعد از کنکور تصور میکردم احتمالا رتبه ای بین ۲۰ تا ۳۰ به دست آورم.

 

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟ ( اگر در حال حاضر هر یک از این انتخاب ها را قبول شده اید نام دانشگاه و گرایش ان را ذکر کنید )

از آنجا که هدف من از ابتدا باقی ماندن در همین رشته و دانشگاه بود و بعد از کسب رتبه از پذیرفته شدن، مطمئن بودم، انتخاب اول را، همین رشته ای که اکنون مشغول به تحصیل هستم انتخاب نمودم. برای انتخاب های بعدی نیز، به ترتیب، رشته های دوره شبانه دانشگاه شریف، روزانه و شبانه دانشگاه امیرکبیر و روزانه و شبانه دانشگاه تهران را انتخاب کردم.

 

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

زبان : برای لغات، ابتدا کتاب ۵۰۴ و سپس کتاب ۴۵۰ تافل را با استفاده از جعبه لاینتر مطالعه کردم. البته به نظر خودم کافی نبود و کمک لازم را در کنکور نکرد. بنابراین برای این بخش توصیه میکنم که از لغات موجود در انتهای جلد اول کتاب زبان عمومی ارشد زیره ذره بین(نگاه دانش)، استفاده نمایید. همچنین برای یادگیری لغات حتما از روش هایی نظیر جعبه لاینتر استفاده شود.

برای گرامر ، کلوزتست و درک مطلب مشکل چندانی نداشتم. منابع مناسب در این زمینه جلد ۲ کتاب زبان عمومی ارشد زیر ذره بین(نگاه دانش) و کتاب زبان تخصصی مهندسی صنایع مهندس شایان(نگاه دانش) است.

تحقیق در عملیات: برای این درس از جزوه تحقیق در عملیات دکتر زاهدی سرشت استفاده کردم. جهت تست نیز از کتاب های ۲۰۰۰ تست ایشان(انتشارات نگاه دانش) استفاده کردم. توصیه میکنم که داوطلبان از دو یا سه ماه قبل از کنکور، شروع به زدن تست های جامع موجود در جلد ۲ این کتاب، حتی اگر تمام مطالب را هنوز نخوانده اند، کنند.

آمار و احتمال: برای این درس از جزوه های دکتر ایوزیان استفاده کردم. جهت تست نیز از کتاب دو جلدی ایشان(انتشارات ترمه) استفاده کردم. میتوان بعد از تست این کتاب ها و جهت تمرین بیشتر، از کتاب تست ۲۰۰۰ تست ایشان(نگاه دانش) نیز استفاده کرد(من استفاده نکردم).

طرحریزی واحد های صنعتی: کتاب آقایان نیکوفکر و عبدالله زاده انتشارات نگاه دانش کافی است.

کنترل موجودی:  کتاب آقایان نیکوفکر و عبدالله زاده انتشارات نگاه دانش کافی است.

کنترل کیفیت: من از کتاب آقای امیری، انتشارات نگاه دانش استفاده کردم. اما میتوان از جزوه دکتر ایوزیان نیز استفاده کرد.

کنترل پروژه: من از کتاب خلاصه نکات آقای سبزه پرور(انتشارات ترمه) استفاده کردم. اما برای تسلط بیشتر میتوان از کتاب آقای ممیزی(انتشارات ترمه) نیز استفاده کرد.

اقتصاد مهندسی: تحلیل اقتصادی پیشرفته از مهندس عباس زاده(نگاه دانش) یا اقتصاد مهندسی دکتر علینقیان(آتی نگر)

 

سخن پایانی

داشتن پشتکار مناسب از خیلی از موارد دیگر مهم تر است. حفظ کردن شرایط خود و ادامه دادن تا آخرین لحظه بسیار اهمیت دارد. همانطور که گفتم آزمون ها نمیتواند معیاری برای این باشد که حتما کنکور خوب یا بدی را پشت سر بگذارید.

اهمیتی که درس زبان دارد، در حد سایر دورس است و در صورتی که از اوایل تابستان به آن توجه کافی شود، نتیجه بسیار مثبتی را خواهد داشت. در صورتی که خواندن آن به ماه های پایانی موکول شود، امکان موفقیت در آن بسیار پایین خواهد آمد.

در پایان برای همه داوطلبان، آرزوی موفقیت و کسب نتیجه مطلوب در آزمون را میکنم.

با تشکر

نظرات درباره: “مصاحبه با آقای سینا طاهریا رتبه ۱۳ کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.