مصاحبه با آقای ایمان آذری رتبه ۷ ارشد ژنتیک انسانی ۹۵

مصاحبه با رتبه های برتر ژنتیک انسانی 95

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟
با سلام و احترام خدمت شما و داوطلبان گرامی
بنده ایمان آذری رتبه ۷ کشوری سهمیه آزاد) بدون سهمیه ( سال  ۹۵ کنکور ژنتیک انسانی  هستم
ژنتیک ۷۸
زیست ۶۵
زبان ۹۳
بیوشیمی  ۱۷

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟
علوم آزمایشگاهی در  علوم پزشکی اردبیل
۱۷.۷۵
وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟
از نظر خودم بله
هرچند به نظرم خیلی بهترهم میتونست باشه
ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

به هیچ وجه در کلاس ها و آزمونهای آزمایشی شرکت نکردم و به هیچ کس هم توصیه نمیکنم که شرکت  بکنه ، از نظر بنده اینها بیشتر تلف کردن زمان و هزینه دواطلب هست و عاید چندانی برایش ندارد.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟
این سوالی است که پاسخش کمی پیچیده است و به توضیح بیشتری نیاز دارد . در واقع هدف گذاری رو برای ژنتیک میشه گفت از ترم ۳ کارشناسی انجام دادم یعنی تصمیم گرفتم که ارشد رو ژنتیک پزشکی بخونم‌ اما شروع نکردم که مطالعه کنم ، ترم ۵ هم که با درس  هماتولوژی آشنا شدم خیلی به این درس علاقمند شدم هم شاید به خاطر اینکه قبلا هیچ شناختی از این درس نداشتم ولی دلیل اصلیش بی شک اساتید بسیار ارجمند و باسوادی بود که داشتم : جناب استاد ملک زاده و جناب دکتر محمد زاده . اما در نهایت پس از اتمام ترم ۶ و تفکر در مورد انتخاب یکی از این دو رشته برای ارشد باز دیدم که هرچند شاید اندازه ی اپسیلون ولی باز ژنتیک رو بیشتر دوست دارم و نظرم قطعی شد . اما باز شروع نکردم.
اواسط مرداد بود که شروع به مطالعه کردم میرفتم کتابخونه بعد حدود دوهفته پیش خودم فکر کردم که برم از استاد ژنتیکمون راهنمایی بگیرم که چه بکنم ، چطوری بخونم و… اما طوری تخریب شخصیتی کردن منو که بکل دپرس شدم و به این نتیجه رسیدم که محاله امسال قبول بشم و بیخیال درس خوندن برای امسال شدم ؛) نمیدونم چرا اینکارو کردن ، انشاا که هدفشون خیر بوده ولی برداشت من از حرفاشون اصلا خیر نبود و خیلی دپرس و ناامید شدم( گفتم حالا پروژه ی دوساله ور میدارم و سال ۹۶ شاید قبول شدم ، یعنی برای ۹۶خودم رو آماده میکنم . و بیخیال شرکت در آزمون امسال شدم . سال ِخر علوم آزمایشگاهی کلا کاراموزیه و تا میشه گفت یکی دو ماه اول هیچی نخوندم . فقط شروع کرده بودم به خوندن امری برای سال بعد، ضمن خوندن امری دیدم که مطالبشو متوجه نمیشم ، ترجمه دکتر دلویی بود ، بعد رفتم یه ترجمه دیگه گرفتم،  بعد ترجمه دیگه ، بالاخره تمام ترجمه هارو تهیه کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که ترجمه خانم لیلا یوسفیان بهترین ترجمه موجوده و تصمیم گرفتم که اونو بخونم و جاهایی که به نظرم مشکوکه از تکست انگلیسیش بخونم و تطبیق بدم. ولی کماکان قرار نبود که امسال شرکت کنم . تا اینکه اواسط بهمن ماه بود هنوز ثبت نام ارشد شروع نشده بود و بنده هم با این روشی که عرض کردم فقط ۶ فصل اول امری رو خونده بودم اونم نه برای کنکور و عملا میشه گفت هیچی نخونده بودم، تا اینکه روز موعود فرارسید وبه طور اتفاقی رفتم خدمت استاد ارجمندم جناب دکتر محمد زاده استاد هماتولوژی ، همینطوری سر صحبت باز شد از ارشد و… ماوقع رو با ایشون درمیون گذاشتم و ایشو چنان روحیه و انرژی و راهنمایی به بنده دادند که الان در خدمتتونم با رتبه     ۷
خب این توضیح  برای این سوال بود اما جواب ، میشه گفت از اواخر بهمن یا اوایل اسفند به طور جدی برای کنکور شروع کردم مطالعه کنم ،  اما جواب بخش دوم سوال که چند ساعت مطالعه کردم روزانه ؛ به نظرم از شخصی به شخص دیگه ای متفاوته و اصلا نمیشه یک نسخه پیچید برای همه ، اما بنده روزانه حداکثر زمانی که میتونم برای مطالعه اختصاص بدم بعید میدونم از ۶ ساعت تجاوز کنه باز میگم این از فردی به فرد دیگه ای متفاوته و جواب بهتر اینکه که حداکثر زمانی که یک فرد میتونه برای درس خوندن صرف کنه باشه‌

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

بله بنابه علاقه قبلی دانشگاه تهران  از ایده آل های من بود اما شهید بهشتی رو هم دوست داشتم .
بعد از کنکور میدونستم قبول میشم اما نظری در مورد رتبه نداشتم با دکتر محمد زاده که بلافاصله بعد از آزمون صحبت کردم و وضعیت درصدهامو پرسیدن ،  ایشون گفتن که حتما تک رقمی میشی .

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

گرایش که کلا ژنتیک انسانی بود
دانشگاهم به ترتیب  تهران ، شهید بهشتی،  علوم بهزیستی  ، ایران ، اصفهان ، تبریز  ، و  تربیت مدرس رو انتخاب کردم

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟
۱-منابع پیشنهادی برای کنکور ارشد ژنتیک انسانی /پزشکی
-برای ژنتیک :
گام اول : تسلط ۲۰۰ درصدی بر روی امری ترجمه یوسفیان

گام دوم
هزاره سوم
جلد ۱ :
-فصل ۱
-فصل ۲ بخش هایی که با امری مشترک نیست
-فصل ۳ بخش هایی که با امری مشترک نیست
-فصل ۴ کامل ( مهمترین فصل هزاره)
-فصل ۷ و ۸
جلد ۲ :
فصول ۱۲ و ۱۳
فصول ۲۰ و ۲۱
اگر وقت کردین بعد از خوندن فصول بالا خواندن فصول ۱۵ و ۱۶ هم خالی از لطف نخواهد بود
ولی خاطرتون باشه بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد سوالات به طور مستقیم یا استنباطی از امری قابل پاسخگویی هستن ، حداقل تا به امسال قابل پاسخگویی بودن.
کتاب تست کنکور ارشد ژنتیک انسانی نجات مهدیه انتشارات جامعه نگر شامل هر سه درس ژنتیک،  زیست ، بیوشیمی،  ترجیحا آخرین ویرایش که شامل سوالات ۹۵ هم باشه
-برای زیست :
اگر از الان شروع می کنین خلاصه لودیش کاملتره ولی کتاب دکتر عباس بهادر نشر اشراقیه هم کتاب عالی ای هستش همراه با هر ۲ جلد ای کیو بی ها که برای تست عالین
-بیوشیمی : یک کتاب خلاصه مثل سری مرور سریع drs انتشارات جامعه نگر،  تست هم همون کنکور ژنتیک انسانی نجات مهدیه کافیه
-زبان هم کتاب امیر لزگی کافی هست ، آخرین ویرایش الان ویرایش هشته ولی اگر امروز ویرایش ۸ رو تهیه کردین و فردا ویرایش ۹ اومد حتما تهیه کنید ، ارزشش رو داره، هر لغتی داره از دیکشنری درآورده و حفظ کنید ، سوالات کنکورهای اخیرش رو بزنید ، به بخش مهارتها اگر توجه کمتری هم کردید اشکالی نداره.
۲- در مورد نحوه ی مطالعه ی دروس شما یک تابلو رو در نظر بگیرید ، وقتی یک نقاش میخواد یک اثر هنری رو خلق کنه چیکار میکنه ، اول طرح کلی رو پیاده میکنه ، که در این مرحله اگر کسی ببینه بوم رو اصلا شبیه نقاشی نیست نهایتا در حد یه اثر کودک ۵ ساله ولی به تدریج طرح کلی رو پیاده میکنه و شروع میکنه روی جزئیات کار کردن‌ ، در نظر بگیرید اگر این نقاش بخواد یک درخت بکشه ولی بخواد همون اولش روی یک برگ درخت تمرکز کنه و اون برگ‌ رو با تمام جزئیاتش بکشه و بعد بخواد برگ بعدی رو بکشه چی پیش میاد و اثر‌مربوطه چگونه خواهد بود، غیر ممکنه اثر خوبی از آب دربیاد یا اصلا اثری دربیاد.
مطالعه هم دقیقا همینطوره اول کلیات یک مطلب و در مثال کنکوری یک کتاب رو بخونید بعد در دفعات بعد به تدریج بر جزئیاتش اضافه کنید مطمئن باشید کیفیت مطلوب رو خواهید داشت بدون اینکه خسته بشید .
۳- در مورد زبان برای ارشد فقط و فقط کتاب دکتر امیر لزگی کفایت میکنه ، آخرین ویرایشش رو تهیه کنید ، علاوه بر لغاتی که خود کتاب در انتهای هر فصل نوشته ، هر لغتی رو که در هر جای کتاب می بینید ، صورت سوال ، توی گزینه ها و…  که براتون آشنا نیست معانیشو از دیکشنری دربیارید و جاهای خالی کتاب بنویسید
روش جی فایو و … به نظر من چندان مهم نیست هرقدر میتونید مرور کنید
مرورتون سریع باشه ، وقتی لغتی رو میخونید روش گیر نکنید
سریع بخونید مثلا help=assist =aid =کمک
روی یک لغت گیر نکنید
هرچه قدر میتونید مرور سریع انجام بدید ، خود مهارتها از نظر بنده چندان مهم نیست ( هرچند دکتر لزگی بالاخره یک چیزی رو میدونن که بنده نمیدونم و این مهارت ها رو در کتاب قرار دادن)
ولی لغات و تستها و بویژه تستهای سالهای اخیرش رو کاملا مسلط باشید
مطمئن باشید پس از طی این مراحل زبان رو میتونید بالای ۹۰‌ بزنید
۴- خلاصه نویسی هرچند به درک مطلب کمک میکنه و موجب تفهیم مطلب میشه ولی زمانی که در فرصت کمی قراره روی منابع زیادی تسلط مناسب پیدا کنید
چندان کاربردی نیست چون شدیدا زمانگیره ،
توصیه بنده نه در این مورد که کلا در مطالعه علمی اینه که هر کتابی یا متنی رو که شروع کردید به خوندنش
سعی نکنید بار اول و یا حتی دوم و سوم بفهمید اون مطلب رو
سرعت خوندنتون رو افزایش بدین
سریعا اون متن مربوطه رو تموم کنید
بارهای بعد که مرور میکنید خود به خود خواهید دید که بسیاری از مباحث که براتون تفهیم نشده بودن رو الان متوجه میشید
غالبا در بیشتر موارد خیلی از مباحثی که در یک فصلی از کتاب براتون گنگه در فصل دیگه ای از کتاب کاملتر توضیح داده شده و خوندن اون فصل کمک خیلی زیادی میکنه به تفهیم اون مطلب تا نسبت به اینکه بیایید روی همون فصل گیر کنید و بخواهید به عبارت غلط مصطلح مفهومی بخونید ،
چند بار سریع خوندن خیلی بهتر از یک بار آروم و به اصطلاح غلط مرسوم دقیق و مفهومی خوندنه ،
اتفاقا مفهومی خوندن به سریع خوندنه نه آروم خوندن؛ حداقل پس از ۴ بار خوندن یک مطلب سعی نکنید ازش نکته ای در بیارین ؛ و  حاشیه نویسی به نظر من خیلی موثر تر از خلاصه نویسی کل مطلبه،
بعد از چند بار خوندن متوجه خواهید شد که این مطلب در این فصل با مطلب فصل دیگه مرتبطه
یا یک نکته از یک جدول ،
شکل و … به ذهنتون میرسه رو در حاشیه کتاب بنویسید
از تست زنی سوالات سالهای قبل هم حتما استفاده کنید
و اما در مورد جزوات و آزمونها
تا به حال هیچ جزوه ای رو ندیدم که حتی با ضعیف ترین کتاب موجود در بازار هم قابل رقابت باشه.
دوستان فریب تبلیغات رنگارنگ رو نخورید  ، مراقب دام های تبلیغاتی ، جزوات رنگارنگ و آزمونهای معجزه آسا و … باشید
هیچ منبعی بهتر از منابع معرفی شده در دروس اصلی و ضریب بالا و منابع خلاصه تر در ضرایب پایین تر  نیست
آزمون هم بهترین آزمونها ، همون تست های سالهای قبل هست
کلا یک نکته ای خدمت دوستان عرض کنم اونم اینکه کتاب با جزوه خیلی فرق میکنه ، حتی ضعیف ترین کتاب از قویترین جزوه به نظرم  خیلی قویتره ؛ وقتی کسی کتابی مینویسه مخاطبش تمام پژوهندگان اون زمینه در کل کشوره چه کنکوری چه غیر کنکوری و چندین بار ویراستاری میشه ، سعی میشه حداقل غلط رو داشته باشه و بهترین کارش رو ارائه میده در حد توانش ، چون هیچ کس نمیخواد خودش رو مضحکه عموم قرار بده … با این وجود بازم میبینید که تقریبا هیچ کتابی خالی از ایراد نیست؛ اما جزوات که دامنه مخاطبشون خیلی محدود تره و عموما هم چندان اهل فن نیستن که در همون ابتدا تشخیص بدن که کیفیت جزوه چقدر هست و همچنین علاقه بسیاری بین سریع تر نوشتن و فروش و سود قابل توجه حاصله وجود داره ، حتی در صورت صرف دقت زیاد باز از نظر کیفیت اصلا قابل قیاس با یک کتاب متوسط نیست ؛ صدای این ساز بعد از کنکور به گوش خواهد رسید….
برای رشته ی خودم ( ارشد ژنتیک بهداشت ) نزدیک به ۵۰۰ هزارتومان هزینه جزوه کردم که تنها کاربری مفیدشون ، میتونه شعله ور کردن آتش چهارشنبه سوری امسال باشه.
بنده تابحال حداقل در زمینه ژنتیک برای ارشد بهداشت جزوه ی با کیفیتی ندیدم و سایر رشته ها هم کمابیش از وضعیت جزواتشون باخبرم ولی ژنتیک رو با قاطعیت عرض میکنم.
اینهایی که عرض میکنم فقط از روی تجربه شخصی هست وگرنه با هیچ موسسه ای و هیچ فردی خصومت شخصی یا غرض فردی ندارم.
یک مساله ای دیگه هم عرض کنم خدمت شما عزیزان  که نه فقط در زمینه درسی بلکه در هرکاری اگر خواستین از کسی الگو برداری کنین سعی کنین از کسی که اولا در اون کار موفق شده و به عبارتی اون مسیر رو یکبار رفته ؛ ثانیا جزو افراد برتر در اون کار هست الگو برداری کنید ؛ به مثابه حدیث زیبای رطب خورده کی کند منع رطب؟!
همواره موفق باشید
سخن پایانی
توصیه ای که به داوطلبان عزیز دارم اینه که اول دنبال علاقشون برن
به پارازیت های زیادی که در اطراف  هست توجه نکنن ، مثل این بحثهایی که نظام میدن ، نمیدن ، و…
هیچ جزوه ، کلاس ، ازمونی رو پیشنهاد نمیکنم.
بهترین منابع  به نظر بنده همون هایی هستن که عرض کردم.
با اعتماد به نفس درس بخونن و اضطراب نداشته باشن
و سعی کنن در هر رشته و کاری که هستند جزء یک درصد برتر اون رشته باشند
یک توضیحی  هم راجب درصد بیوشیمی ام بدم  که به دلیل اینکه خیلی دیر شروع کردم به مطالعه برای کنکور ، کلا درس بیوشیمی رو حذف کرده بودم و این ۱۷ درصد رو هم با زیست شناسی زدم ولی توصیه ای که به دوستان میتونم در این مورد بکنم اینه که به هیچ وجه این کارو نکنند چرا که هم زمان به قدر کافی دارند از الان ‌تا کنکور و هم اینکه مثلا اگر خود بنده فقط همین‌ بیوشیمی رو ۵۰ میزدم رتبه ام یک میشد .
با ارزوی موفقیت برای تمامی عزیزان

>>> توجه <<<

برای مشاوره کنکور ارشد ژنتیک سال ۹۷ کلیک کنید

3 thoughts on “مصاحبه با آقای ایمان آذری رتبه ۷ ارشد ژنتیک انسانی ۹۵

  1. باسلام و تبریک بخاطر موفقیت شما
    من دانشجوی سال آخر زیست شناسی دریا هستم و تا حالام هنوز شروع به خوندن نکردم.چون با توجه به اینکه رشته من متفاوت با رشته ژتتیک انسانیه، بارها شروع کردم ولی زود نا امید شدم.(هرچند ۴ واحدمون ژنتیک بوده ولی خب فقط در حد چیزای پایه بوده زیست و بیوشیمی هم همینطور).
    اما الان چون دیدم شمام همین چالش و نا امیدی رو داشتین ولی با این حال تلاش کردین و موفقم شدین کلی امیوار شدم.) ولی خب شما کارشناسیتون علوم پزشکی بودین و شاید خیلی بیشتر از ما که رشتمون زیست دریاست واحدای ژنتیک و رو پاس کردین تونستین توی اون زمان کم خودتونو برسونین به چیزی که میخواستین…
    به نظرتون با توجه به رشته ام میتونم از همین حالا(اواسط آذر) که شرو کنم به خوندن خودمو برسونم به یه رتبه خوب ؟؟؟ممنون میشم اگه جواب سوالم رو توی همین صفحه بذارید یا به صورت ایمیل برام بفرستید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.