مصاحبه با رتبه ۱۴۶ ارشد مکانیک ۹۴

علی اکبر جلالی رتبه 146 ارشد مکانیک 94

با عرض تبریک و تشکر بابت همکاری با رتبه برترها لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

با سلام، علی اکبر جلالی هستم، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی نوبت دوم در دانشگاه تهران. درصدهای من در کنکور مهندسی مکانیک: زبان عمومی و تخصصی ۳۳٫۳۳ – ریاضیات ۵۸٫۳۳ – حرارت و سیالات ۵۳٫۳۳ – جامدات ۲۱٫۶۷ – دینامیک و ارتعاشات ۳۵٫۰۰ با رتبه­ی ۲۰۶ در گرایش طراحی کاربردی، ۱۴۶ در گرایش تبدیل انرژی و ۱۱۶ در مهندسی پزشکی (بیومکانیک)

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و با معدل ۱۵٫۱۲ فارغ التحصیل شدم.

در زمان کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود ایا در این دوره موفق بودید ؟

با توجه به معدل کل دوره­ی کارشناسی نمی­شود گفت موفق بوده­ام ولی با در نظر گرفتن دانشگاه محل تحصیل و رشته­ی تحصیلی در کل به نسبت از دانشجوهای متوسط دوره بودم و به نوعی از این دوره احساس رضایت می­کنم.

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم؛ اما آزمون­های آزمایشی مؤسسه پارسه را دنبال می­کردم و در این آزمون ها بازه­ی رتبه­ام از ۵۰ تا ۲۰۰ بودند. در کل به نظرم برای کنکور کارشناسی ارشد نیازی به کلاس آموزشی نیست و می­توان فقط با کتاب­های آموزشی برای کنکور آماده شد. البته شرکت در آزمون آزمایشی برای هدفمند کردن درس­خواندن و با برنامه بودن در طول مدت مطالعه برای کنکور را به شدت توصیه می­کنم.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

از ۲۰ شهریور ۹۴ برای کنکور شروع به مطالعه کردم و به طور متوسط ۸ ساعت روز درس می­خواندم. اوایل با روزی ۶ الی ۷ ساعت شروع کردم و تا روزهای قبل از کنکور به روزی ۱۱ ساعت هم رسیدم.

قبل و بعد از جلسه ی کنکور چه رتبه ای برای خود متصور بودید ؟

قبل از کنکور با توجه به تلاشی که داشتم و آزمون­های آزمایشی که شرکت کرده بودم و در دوره­ی جمع­بندی خودم کنکورهای سال­های قبل را بررسی کرده بودم انتظار رتبه­ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ را داشتم. اما در کنکور با توحه به این که مجموعه دروس جامدات را به هیچ وجه مناسب نزدم رتبه­های بدتر تا ۳۰۰ و ۴۰۰ را متصور بودم.

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟ ( اگر در حال حاضر هر یک از این انتخاب ها را قبول شده اید نام دانشگاه و گرایش ان را ذکر کنید )

چون انتخاب خود را برای ادامه تحصیل در گرایش طراحی کاربردی (و به نوعی بیومکانیک) کرده بودم به گونه­ای انتخاب رشته کردم که در همین گرایش قبول شوم. به این ترتیب:

شریف – طراحی کاربردی – روزانه

شریف – طراحی کاربردی (بیومکانیک) – روزانه

شریف – تبدیل انرژی – نوبت دوم

تهران – طراحی کاربردی – روزانه

تهران – طراحی کاربردی – نوبت دوم ***

امیرکبیر – طراحی کاربردی – روزانه

امیرکبیر – طراحی کاربردی – نوبت دوم

شریف – طراحی کابردی (فرآیندهای ساخت) – روزانه

تهران – تبدیل انرژی – روزانه

تهران – تبدیل انرژی – نوبت دوم

و…

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

دروس ریاضی (به غیر از مهندسی) کتاب­های سری عمومی ارشد (سری عمران)، که فکر می کنم با توجه به پایه­ای توضیح دادن هر مسأله­ی حتی کوچک، بهترین گزینه برای خواندن ریاضی کنکور از نقطه­ی صفر است. ریاضیات مهندسی هم کتاب محمود کریمی انتشارات نصیر به علاوه­ی بعضی از قسمت­های کتاب مدرسان شریف.

دروس استاتیک و مقاومت مصالح، کتاب­های دکتر نائی از انتشارات پوران پژوهش که فکر می کنم بهترین کتاب­ها در این زمینه­اند. البته درصد من در مجموعه جامدات کنکور به دلیل بالا بودن تعداد اشتباهاتم بسیار پایین­تر از حد انتظارم بود. طراحی اجزای ماشین هم جزوه­ی دکتر شریعت پناهی.

برای سیالات، کتاب مدرسان شریف که بهترین کتاب در مجموعه سیالات کنکور است. برای ترمودینامیک و انتقال حرارت هم کتاب­های راهیان ارشد.

در دینامیک که خواندن آن از نقطه صفر، برای کنکور ارشد آنچنان فایده­ای ندارد کتاب انتشارات پوران پژوهش را خواندم که اگر در کنکور سؤال آسانی بود بتوانم حل کنم که به همین ترتیب یک سؤال از درس دینامیک را درست زدم. برای دینامیک ماشین کتاب انتشارات راهیان ارشد در این درس کتاب خوبی بوده، البته قسمت­هایی از آن برای کنکور ارشد کاربرد ندارد و نیازی به خواندن آنان نیست. برای ارتعاشات هم کتاب پوران پژوهش را مطالعه کردم که کتاب خوبی بود. و در درس کنترل هم کتاب آریاز برادرانی انتشارات آزاده را استفاده کردم که کتاب فوق العاده خوبی در این درس بود؛ به شخصه کنترل را در دوره­ی کارشناسی خوب مطالعه نکرده بودم و تنها با خواندن این کتاب توانستم در کنکور و آزمون­ها روی درس کنترل هم حساب باز کنم.

ذکر این نکته هم ضروری است که برای زبان تخصصی و عمومی با توجه به سطح متوسط زبانی که از قبل داشتم بهتر دانستم که وقت خود را به جای زبان روی دروس تخصصی بگذارم و و به همان درصدهای ۲۰ الی ۳۰ در کنکور اکتفا کنم، با توجه به نتیجه بدست آمده هم از این قضیه راضی هستم.

­سخن پایانی

در کل کنکور کارشناسی ارشد به نسبت به کنکور کارشناسی از ساختاری منطقی­تر برخوردار است به این ترتیب که هرچقدر قبل از کنکور تلاش کرده و بتوان همه­ی دروس را به حد قابل قبولی پوشش داد می­توان نتیجه­ی آن را به همان نسبت گرفت. به همه­ی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد توصیه می­کنم که حتماً از آزمون­های آزمایشی استفاده کنند و مطالعه خود را به­وسیله­ی آن، هدفمند و با برنامه پیش ببرند و مطمئن باشند در صورت مطالعه پیگیر و جدی مزد زحمات خود را خواهند گرفت. با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمامی مهندسان مکانیک

نظرات درباره: “مصاحبه با رتبه ۱۴۶ ارشد مکانیک ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.