مصاحبه با خانم مرجان چاپی رتبه ۱۰ ارشد ژنتیک ۹۵

مصاحبه با خانم مرجان چاپی رتبه 10 ارشد ژنتیک 95 - رتبه برترها

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

سلام

خیلی ممنونم بابت مصاحبتون

مرجان چاپی هستم، رتبه ۱۰ ژنتیک انسانی و ۲۱ بیوتکنولوژی پزشکی

ژنتیک پزشکی ۷۳٫۳

سلولی مولکولی ۷۴٫۷

بیوشیمی ۴۱٫۳

زبان ۸۴٫۲

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

ژنتیک دانشگاه اصفهان، معدل ۱۵٫۵۹

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

دانشجوی قوی نبودم دوره لیسانس، درسا رو شب امتحانی میخوندم و سر کلاس ها  هم حضور فعالی نداشتم

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

من ۳ تا آزمون جامع سنا رو فقط شرکت کردم و توی آزمون اول رتبه ۶، آزمون دوم ۲۷، آزمون سوم ۴

به نظرم آزمون برای کسایی که حتما باید برنامه بهشون داده بشه تا بتونن درس بخونن خوبه ولی آزمونای جز به جز خیلی معیار قوی برای اینکه خودمون رو بسنجیم نمیتونن باشن چون مباحث خیلی کم هستن و سوالات جزیی و غیر استانداردن.

در کل آزمون این خوبیو داره که در شرایط کنکور قرار میگیری و دستت واسه تست زدن راه میفته، تقاط ضعف و قوت دستت میاد و اینکه سر کنکور چه درسی رو اول بزنی واسه چه درسی بیشتر وقت بذاری و…

کلاس هم اصلا شرکت نکردم و به نظرم نیازی هم نیست.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

 

از اواسط تیر شروع کردم با روزی ۵-۶ ساعت و از مهر سااعت مطالعم بیشتر شد حدودا روزی ۹ ساعت، دی ماه مشکلی برام پیش اومد که کلا نتونستم درس بخونم، بعد از اون هم باز میانگین ۹-۱۰ ساعت میخوندم و تا خود کنکور حتما در هفته ۱-۲ رو به تفریح و استراحت میگذروندم که انرژیم تحلیل نره

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

هدفم این بود که یکی از دانشگاهای قوی تهران که مقطع دکترا هم دارن قبول بشم، قبل از کنکور فکر میکردم که زیر ۱۵ بشم ولی بعد از کنکور با توجه به درصدام و رتبه های سالای قبل حدسم این بود که حدود ۳۰ میشه رتبم ولی خب امسال میانگین درصدها پایین بود به نسبت سالهای گذشته.

 

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

ژنتیک انسانی ۱- دانشگاه تهران ۲- شهید بهشتی ۳- بهزیستی و توانبخشی ۴- دانشگاه ایران ۵- تربیت مدرس ۶- دانشگاه اصفهان

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

۱-ژنتیک پزشکی : امری

ژنتیک پزشکی امری که کتاب رفرنس هست و من حدود ۵ دور خوندمش بعضی فصلای مهم و سوال خیز رو بیشتر هم خوندم، ژن ها و بیماری ها و توارث ها و نکات رو به صورت جدول مانند برای خودم نوشتم که نزدیکای کنکور خیلی کمکم کرد برای مرور کردن.

یه سری بخشای کتاب هستن که هرچقدرم میخوندم حفظم نمیشد اونارو توی برگه های کوچیک به صورت نکته ای مینوشتم و اول هر فصل میچسبوندمشون، دو روز مونده به کنکور هم فقط همین برگه هارو خوندم.

۲-سلولی مولکولی : کتاب دکتر محمدنژاد

سلولی مولکولی رفرنسش کتاب لودیش هست که حدودا ۱۷۰۰ صفحه داره و برای درس ضریب ۲ اصلا به صرفه نیست که یه کتاب به این حجم خونده بشه، کتابای کمکی خیلی زیاد هست برای این درس و من خیلی گیج شده بودم بین این همه کتابو جزوه و ۳-۴ تا کتاب عوض کردم که این کار خیلی وقتمو الکی گرفت، از بهمن ماه کتاب دکتر محمد نژادو گرفتم و تا آخر هم با همون کتاب پیش رفتم و سعی کردم با روش g5 مرور کنم که تو اون مدت باقیمونده مطالب خوب توی ذهنم تثبیت بشن.

۳- بیوشیمی : کتاب بیوشیمی دکتر احسانی

متاسفانه برای درس بوشیمی چون ضریب ۱ داشت و حجم زیادی هم داشت من خیلی وقت نذاشتم و کامل نخوندم کتابشو، فصلای هورمون و متابولیسم ها که خیلیم مهم هستن رو نصفه خوندم و بقیه فصل هارو هم ۲ دور بیشتر نخوندم، امسال هم سوالات بیوشیمی خیلی سخت بودن و کلا میانگین درصدا خیلی پایین بود.

۴- زبان : لزگی

برای زبان از تابستون شروع کردم با لغات ضروری تافل نیمی از دروسش رو خوندم بعد هم کتاب لزگیو خوندم که تمرینا و مهارت های خیلی خوبی داره ولی خب حجمش خیلی  زیاده من مهارتاشو کامل نخوندم، کنکورای ۵سال اخیر وزارت بهداشت رو هم زدم ولی توی متن خیلی اشکال داشتم به این صورت که متن رو به صورت کامل میفهمیدم اما غلط توی تست زدنم زیاد داشتم و خب این درصدمو میکشید پایین، یک هفته مونده به کنکور یه همایش زبان یک روزه توی آزمایشگاه سنا برگزار شد که اونو شرکت کردم و خیلی بهم کمک کرد که غلطام کم بشن.

برای لغت پیشنهاد میکنم لغات آخر کتاب مهاجر نیارو کپی بگیرید وهمونارو فقط بخونید نیازی به تافل و ۵۰۴ نیست چون همه لغات کنکورهای بهداشت ومترادفاشون رو داره و خیلی میتونه دایره لغاتتونو بالا ببره.

سخن پایانی

کنکور یک مسیر طولانی و طاقت فرساست، در طی این مسیر خیلی جاها ممکنه اشتباه کنیم یا انگیزمونو از دست بدیم یا بازدهی لازمو نداشته باشیم ولی مهم اینه که بتونیم این بازه ها رو رد کنیم و توشون گیر نیفتیم،من خودم خیلی جاها بود که واقعا دیگه خسته میشدم یا انقدر استرس داشتم که دیگه نمیتونستم روی درس تمرکز کنم ولی خدارو شکر خانواده و دوستانم همیشه بهم دلگرمی میدادن و کمکم میکردن که انگیزمو از دست ندم و بتونم ادامه بدم.

برای کنکور باید هوشمندانه درس بخونیم صرفا زیاد خوندن فایده ای نداره و فقط ذهن رو خسته میکنه. برای درس خوندن روشهای مختلفی هست و هر فردی روش خاص خودشو داره که با کمک اون میتونه نتیجه بگیره روشی که برای شما جواب میده رو پیدا کنید و با اون روش پیش برید.

در مورد استرس هم متاسفانه خیلیا رو دیدم که با وجود اطلاعات خوبی که داشتن به دلیل استرس زیاد نتونستن عملکرد خوبی داشته باشن و نتیجه دلخواهشونو بگیرن نذارید، سعی کنید استرستونو کنترل کنید و یادتون باشه که این شرایط برای همه یکسانه.

توصیه من به دوستان اینه که خیلی خودشونو بین کتابای مختلف سردرگم نکنن برای هر درس یک منبع کافیه با همون منبع پیش برین و مروراتونو زیاد کنید که مطالب ملکه ذهنتون بشه.

 

با آرزوی موفقیت برای همه دوستان.

>>> توجه <<<

برای مشاوره کنکور ارشد ژنتیک سال ۹۷ کلیک کنید

 

15 thoughts on “مصاحبه با خانم مرجان چاپی رتبه ۱۰ ارشد ژنتیک ۹۵

  1. سلام خانم سنگ چاپی
    یه سوال فوق العاده مهم دارم
    من زبان کنکورمو حدود ۸۰ میزنم ولی مثل شما حدود سه چهار غلط تو متن زبان میزنم میخوام اطلاعات بیشتری درمورد همایش زبان موسسه سنا که تو مصاحبتون اشاره کردید بهم بدید اگه ممکنه.
    چون شهرستان هستم ولی اگر اینقدر مفیده که میتونه غلطامو از بین ببره به هر طریقی شرکت میکنم
    پیشاپیش از کمکتون بینهایت سپاسگزارم

  2. سلام خانم چاپي…
    ميخواستم بدونم براي لغات زبان لغات اخر كتاب مهاجرنيا رو كع معرفي كرديد،ميشه اسم دقيق كتاب رو بگيد؟؟
    يه كتاب بع اسم هندبوك لغات و اصلاحات علوم پزشكي مهاجرنيا هست.نميدونم دقيقا همون باشه يا نه
    و اينكه من نتونستم تك تك لغات لزگي رو معني كنم خيلي وقت گيره.
    اگه فقط همين لغات و مهارت هاي لزگي رو تستهاي كنكور رو بخونم كافيه؟؟

  3. سلام ببخشید طول مدت ارشد ژنتیک چند ساله؟
    هیچ راهی یل فنی هست که یک و نیم ساله تمومش کنیم؟
    ینی میشه واحد برداشت زودتر تموم کرد؟

  4. با سلام و خسته نباشید خدمت شما. به نظر شما من اگه برای رشته ژنتیک انسانی در مقطع ارشد در وزارت بهداشت فقط جزوه مکاتبه ای آقای اکبر اکبری که برای موسسه خلیلی هست رو بخونم چند درصد میتونم بزنم .ممنونم اگه جواب بدین

  5. باسلام..خیلی لذت میبرم وانگیزه میگیرم از مشاوره و جواباتون خانم چاپی عزیز…
    من دانشجوی سال آخر زیست دریا هستم و میخوام تو کنکور ژنتیک پزشکی شرکت کنم.. از اواسط مهر شروع کردم به خوندن….ولی متاسفانه زبان لزگی رو که میخونم خیلی وقتمو میگیره…مثلا برای اینکه ترجمه لغاتو دربیارم و بعد بیام مرورشون کنم تا درست توی ذهنم بمونن کمتر از یه هفته طول نمیکشه…
    ممنون میشم اگه روشی درست تری که کمتر وقتمو بگیره میدونید رو در اختیارم بذارید…
    در مورد کتابای دیگه هم ژنتیک و سلولی و بیو هم اون کتابایی که شما خوندین رو گرفتم… میخام ببینم برا هر کدوم از فصلای هر کتاب حدودا چند روز وقت کافیه(هر چند که روش خوندن هر کسی فرق داره با هم..ولی خب اینکه بدونم روش رتبه ها چطوری بوده و چه میزان وقت صرف میکردن ،خیلی بهم کمک میکنه تا درست تر برنامه ریزی کنم).
    یه سوال دیگه اینکه
    به نظرتون با توجه به اینکه تازه شروع کردم چطوری پیش برم که موفقیتم برا امسال بره بالا…
    خیلی ممنون میشم از پاسختون.

  6. سلام
    بیوشیمی دکتر احسانی که ضریبش یکه به نظرتون چه فصلایی رو بیشتر بخونیم بهتره؟ توی کنکور بیستر از چه بخشش سوال میاد…ممنون میشم…

  7. با سلام و خسته نباشید . میخواستم بپرسم که برای کنکور بهداشت در مقطع ارشد اگه من چکیده ژنتیک امری رو همراه با فصل هایی از هزاره که با امری مشابه نیست رو بخونم چند درصد میتونم ژنتیک بزنم و توصیه شما رو هم میخوام ممنون

  8. باسلام،خانم مرجان چاپی میخواستم بدونم برای بیوشیمی از روی کتاب احسانی،کدوم فصل ها مهم ترند وسوال خیزترند،آیا لازمه تمام کتاب احسانی خونده بشه؟ باتشکر

  9. سلام مصاحبه عالی بود یه سوال داشتم بازار کار رشته ژنتیک انسانی بهتره یا بیوشیمی بالینی یا هماتولوژی ؟؟با وجود علاقم به ژنتیک موضوع بازار کار نگرانم میکنه

  10. سلام ، ممنون از صفحه و مطالب مفیدتون
    اگر ممکنه من رو راهنمایی کنید
    کتاب سلولی محمدنژاد و کتاب بیوشیمی احسانی از چه انتشاراتی هستش؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیوشیمی احسانی انتشارات پوران پژوهش و کتاب بیولوژی سلولی مولکولی جواد محمدنژاد انتشارات یاد عارف

  11. با سلام اگر ممکنه ایمیل یا شماره تلفنتون رو برای من ایمیل کنید من متقاضی این رشته هستم و نیاز به مشاوره دارم خواهشمندم اولین فرصت پاسخ بدید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.