مصاحبه با خانم سکینه شریفاتی رتبه ۵ ارشد علوم تربیتی ۹۶

سکینه شریفاتی رتبه 5 ارشد علوم تربیتی

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟ 

سکینه شریفاتی هستم. رتبه ۵ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی.درصدها:

روشها وفنون تدریس۵۵ .تکنولوژی آموزشی ۵۱٫۶۷٫روانشناسی تربیتی ۴۸٫۳۳٫سنجش واندازه گیری ۴۵٫مقدمات برنامه ریزی  آموزشی ودرسی ۴۲

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی از دانشگاه شهید چمران اهواز با معدل ۱۹٫۰۱

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

با توجه به این که سالها از فضای آموزشی دور بودم با این حال خودم را دانشجوی موفقی در دوره کارشناسی می دونم . و در تمام دوره ی کارشناسی تلاش مضاعفی داشتم.

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

در هیج کلاس کنکور و آزمونی شرکت نکردم وصرفا با برنامه ریزیهای خودم  و مشاوره با اساتیدم (مشاوره های این عزیزان کمک بسیار بزرگی بود) تونستم به هدفم برسم.اما درباره تاثیر گذاری کلاسها نمی توان درصد قابل توجهی ازموفقیت ها ی افراد  را به این کلاسها اختصاص داد چرا که برنامه ریزی و نوع مطالعه است که افراد را به هدف میرساند. در واقع نباید کمیت را جایگزین کیفیت کرد .روش های مطالعه و فراشناخت است که می تواند افراد را در یادگیری بهتر کمک کند.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

از آنجایی که تقریبا تا اوایل بهمن ماه در گیر پروژه ای بودم بعد از این زمان بود که شروع به مطالعه  کردم اوایل روزانه پنج تاشش ساعت مطالعه داشتم که این مطالعه را با توجه به زمان محدودی که داشتم بسیار هدفمند برنامه ریزی کردم. درادامه و نزدیک شدن به زمان آزمون به هشت ساعت هم رسید . درکنار این مطالعه ها ازسایر برنامه های زندگی هم عقب نیفتادم.

 

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

بله از آنجایی که ارشد رشته ما در دانشگاههای محدودی از دانشگاه های دولتی ارایه می شود دانشگاه علامه طباطبایی مد نظرم بود که خدا رو شکر به هدفم رسیدم.قبل از کنکور با توجه به شناختی که از خود داشتم می دانستم با مطالعه وبرنامه ریزی تک رقمی بودن هدفی دست نیافتنی نخواهد بود.ولی به دلیل کمبود زمان وپاره ای مشکلات در زمان مطالعه فکر میکردم شاید نتوانم به هدفم برسم اما همچنان از تلاش دست بر نداشتم .اما زمانی که از جلسه کنکور بیرون آمدم تقریبا میدانستم چه درصدهایی رادرست زدم و چه مواردی را باتوجه به کمبود زمان خوب عمل کرده ام .

 

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

با اینکه در سایر گرایش های علوم تربیتی رتبه های نسبتا خوبی کسب کرده بودم اما با توجه به علاقه وتوانایی خودم دراین رشته دو دانشگاه ۱- علامه طباطبایی تهران  ۲- خوارزمی را در گرایش تکنولوژی آموزشی انتخاب کردم که در نهایت دانشکاه علامه طباطبایی در پذیرش به عنوان رتبه اول پدیرفته شدم.

 

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

روشها وفنون تدریس : دکتر شعبانی ،الگوهای تدریس ۲۰۰۰،جزوه مدرسان ،

روانشناسی تربیتی : روانشناسی تربیتی سیف، روانشناسی عمومی حمزه گنجی وجزوه مدرسان .

برنامه ریزی آموزشی :فرآیند برنامه ریزی آموزشی ترجمه فریده مشایخ،اصول برنامه ریزی درسی دکتر فتحی واجارگاه ،مبانی برنامه ریزی آموزشی دکتر یحیی فیوضات. راهنمای برنامه ریزی درسی دکتر ملکی،

سنجش: اندازه گیری سنجش وارزشیابی آموزشی دکترعلی اکبر سیف .سنجش واندازه گیری دررواشناسی،مشاوره وعلوم تربیتی دکتردلاور،دکترکیانوش زهراکار،

تکنولوژی آموزشی : مبانی تکنولوژی آموزشی فردانش ، مبانی طراحی آموزشی دکتر داریوش نوروزی ودکتر رضوی ،تولید برنامه های آموزشی تلویزیونی ،اصول طراحی و تولید فیلمهای آموزشی دکترسید عباس رضوی فناوریهای نوین آموزشی دکترسید عباس رضوی کتابهای تست مدرسان درکنارمنابع بالا را برای هرکدام ازمحورها داشتم که پس ازمطالعه تست میزدم ومیزان یادگیری خودم را میسنجیدم.

متناوب ودوره ای مطالعه کردن را به دوستان توصیه میکنم وهمیشه وهمیشه کیفیت را جایگزین کمیت کنند.

 

سخن پایانی

در هرزمان در هر سن با هر پیشینه ی تحصیلی برای موفقیت تنها وتنها یک قدم کافی است .اراده به انجام کاری اولین قدم در راه موفقیت است  و در ادامه علاقه موجب ایجاد پشتکار و تحمل سختیها در رسیدن به هدف است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.