مصاحبه با خانم زهره صفری رتبه ۴ ارشد مدیریت اجرایی ۹۴

مدیریت اجرایی

با عرض تبریک و تشکر بابت همکاری با رتبه برترها لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید؟

ممنونم. زهره صفری مهتاج، رتبه ۴ اجرایی و ۸ شهری، زبان عمومی ۴۱%، جی مت ۴۶٫۶۷%، دانش مسائل روز ۵۰٫۶۷%، مدیریت ۴۸%، زبان فارسی ۵۳%

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟

مهندسی صنایع، دانشگاه تفرش، معدل کل ۱۵٫۵۷

در زمان کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود آیا در این دوره موفق بودید؟

در کارشناسی دانشجوی متوسطی بودم. بیشتر، درسهایی را که به آنها علاقمند بودم مطالعه میکردم و برای سایر درسها در حد پاس کردن وقت میگذاشتم. مثلا درسهایی مثل QC و OR2 را که جزء سختترین درسهای صنایع هستند، با ماکزیمم نمره پاس کردم. بطور کلی بنا به دلایلی خیلی علاقمند به درس خواندن و معدل بالا داشتن، نداشتم.

آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید؟ (تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید؟) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید؟  

کلاس جی مت و زبان تخصصی شرکت کردم که کلاس جی مت استاد وکیلی بسیار مفید بود. اما کلاس زبان تخصصی اصلا مفید نبود و تنها وقتم تلف شد! در ۱۲ کنکور آزمایشی شرکت کردم که بهترین رتبه ام ۱ و در بدترین حالت که اصلا درس نخوانده بودم، ۸ شد! کلاس و آزمون هر دو مفید هستند اما به این معنا نیست که لازمه رتبه تک رقمی، کلاس و آزمون است. بنظرم حتی اگر در کلاس ها شرکت نمیکردم هم، می توانستم همان مطالب را با همان کیفیت بخوانم و به آنها مسلط شوم. اما آزمون بنظرم ضروری تر از کلاس است. آزمون هم برای مطالعه برنامه می دهد و هم داوطلبان را در فضای رقابت و سنجش قرار می دهد.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

از ۱۵ شهریور تا ۱۵ بهمن مطالعه داشتم! در این بین ۲ هفته را برای استراحت درنظر داشتم. در ابتدا روزانه ۳-۴ ساعت مطالعه داشتم، اواسط برنامه متوسط ۸ ساعت و در اواخر برنامه ۱۰-۱۲ ساعت! البته میزان مطالعه افراد با هم متفاوت است. اینکه من چقدر برای مطالعاتم زمان صرف کردم اصلا به این معنا نیست که اگر کسی کمتر از این زمان بگذارد از برنامه اش جا می ماند. بنظرم بهتر است هر کس با توجه به توانایی هایش برای درسها زمان صرف کند. من از ابتدای مطالعه ام میدانستم که قرار است تا آخر شهریور مطالب را به صورت مفهومی بخوانم، از ابتدای مهر تا ابتدای دی تست بزنم و این تست زدن جنبه آموزشی اش برایم مهم بود، از ابتدای دی تا ابتدای بهمن تستها را مرور و رفع اشکال کنم و سرعت تست زنیم را افزایش دهم، ۱۵ روز آخر هم فقط مرور نکات مهم و یادداشتها و فرمولها! با توجه به این برنامه کلی درسها را از نظر حجمی تقسیم کرده بودم و متناسب با حجمشان برایشان وقت میگذاشتم.

قبل و بعد از جلسه ی کنکور چه رتبه ای برای خود متصور بودید؟

قبل از کنکور با توجه به رتبه های آزمونم مطمئن بودم که تک رقمی می شوم، اما بعد از کنکور از آنجا که فرآیند کنکور اصلا مطابق برنامه ریزی هایم پیش نرفته بود و در حوزه امتحان بی نظمی وجود داشت و وقتم تلف شده بود و متعاقبا کمی هم تمرکزم را از دست داده بودم، تصورم این بود که نتیجه خوبی نگیرم و به رتبه های ۳۰-۴۰ فکر میکردم!

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

دانشگاه تهران، مدیریت اجرایی. همین رشته و دانشگاه هم قبول شدم.

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید؟

جی مت: دکتر صداقت خواندم اما این کتاب بروز نیست و توصیه نمیکنم. من برای تکمیل مطالعاتم تقریبا تستهای جی مت دکتری ۱۰ سال گذشته را در چند رشته مختلف حل کردم! اما کتاب جی مت آقای وکیلی (۲جلد) و کتاب آقای عرفانیان را دیده ام که هر دو کتابهای بروز و کاملی هستند.

دانش مسائل: کتاب آقای اشراقی را خواندم اما برخی مطالب مهم یا در این کتاب نبود یا ناقص بود و من در کنارش مالیه عمومی، بودجه ۹۴، قانون تامین اجتماعی، قانون کار، قانون بیمه بیکاری، قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات شهری، سیاستهای کلی اصل ۴۴، سیاستهای کلی نظام اداری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، سیاستهای کلی جمعیت، سند بودجه و اجزای بودجه و اصول بودجه و تفریغ بودجه و… را هم به صورت کاملتر از مطالب کتاب خواندم. در این بین قانون مدیریت خدمات شهری از همه مهمتر بود. در جریان وقایع اقتصادی روز باشید و سایت آمار را حتما چک کنید.

زبان: پایه زبانم خوب بود و نحوه مطالعه خودم را به همه توصیه نمیکنم. من بیشتر روی لغات زبان که فراموش کرده بودم وقت گذاشتم و حدود ۳۰۰۰ لغت زبان (شاید هم بیشتر) را با فلش کارت خواندم. اما چون نیمی از سوالات زبان در قالب متن مطرح میشود، برای کسی که پایه زبان خوبی ندارد منطقی تر است که روی متن سرمایه گذاری کند. برای مسلط شدن به نحوه پاسخگویی به متنها تمرین لازم است! ممکن است در ابتدا حتی یک سوال را هم نتوانید درست جواب بدهید اما مطمئن باشید که با تمرین هر روز مهارتتان بیشتر میشود. کتاب آقای ناصرزاده و آقای اشراقی هر دو برای مطالعه زبان مفیدند و برای لغات هم فلش کارت را توصیه میکنم. حتما متنهای ۳ سال گذشته را با دقت بخوانید چون احتمال تکرارشان هست.

مدیریت: برای این درس ابتدا کتاب دکتر الوانی، مبانی سازمان دکتر رضاییان، تئوری سازمان رابینز و رفتار سازمانی دکتر رضاییان را مطالعه کردم تا به مفهوم مسلط شوم. منتها مطمئن بودم که حفظ کردن این حجم از مطالب برایم غیرممکن است. برای حفظ از فلش کارتهای DLM استفاده کردم که واقعا مفید بودند. مطالعات جانبی برای تکمیل مطالب نیز داشتم، مثلا از سایت مدیر یا سایت DLM خلاصه بعضی منابع را که جزء منابع اصلی نبودند یا خلاصه ای از تمام منابع بودند، دانلود میکردم و می خواندم! حتی شب کنکور قبل از خواب، سوالات مدیریت را که فکر کنم مربوط به رشته بازرگانی بود، دانلود کردم و خواندم و بعد خوابیدم!

[easy-notify id=2399]

زبان فارسی: پایه ادبیاتم هم خوب بود و خیلی برای زبان فارسی وقت نگذاشتم! کتاب آقای مصطفی علیزاده را خواندم که هرچه لازم داشتم در آن کتاب بود. اما توصیه میکنم که اگر کسی رشته دبیرستانش علوم انسانی بوده، کتب ادبیات همان دوران را مطالعه کند.

سخن پایانی

در تمام دورانی که برای کنکور درس میخواندم، کارنامه ای از رتبه های برتر، بک گراند لپ تاپم بود و مدام با خودم مرور میکردم که باید هر درس را چند درصد بزنم! می دانستم که برای رشته و دانشگاهی که مدنظرم است باید حتما تک رقمی شوم و می دانستم که برای این هدف چقدر تلاش لازم است. هدف گذاری کنید و مدام هدف خود را مرور کنید! هیچ تلاشی بی نتیجه نمی ماند.

در یک سررسید، برنامه های مطالعاتم را یادداشت میکردم. ابتدای روز می نوشتم که قرار است کدام درسها را از نظر حجمی چقدر بخوانم! اگر درسی را عمیق نمیخواندم، کم تست میزدم، به منابع بیشتر نیاز داشتم و یا هر مشکل دیگری، یادداشت میکردم. اینکار هم به شما در طی روز برنامه می دهد، هم کم کاری تان را نشانتان می دهد، هم می فهمید که چقدر مطابق برنامه پیش رفته اید، هم نوشتن شما را مقید میکند که برنامه تان را جدی بگیرید و کوتاهی نکنید!

حتما تستهایی را که غلط می زنید، نشانه گذاری کنید تا برای مرور فقط همانها را بخوانید.

در بین درس خواندن همه خسته می شوند، حتما در برنامه بلندمدتتان زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید! من دو بار به مدت یک هفته کاملا استراحت کردم و فقط در آن روزها به تفریح و هرآنچه که من را از فضای درس دور میکرد پرداختم! اما بعد از آن هفته ها واقعا رفرش شده بودم و با انرژی و انگیزه دوباره شروع به خواندن میکردم!

نقاط قوت خود را بشناسید! بدانید که در کدام موقع از روز بالاترین بازده را دارید. مثلا من میدانستم که صبح های زود برای مطالعه من بهترین زمان است! از ساعت ۵ صبح شروع به خواندن می کردم و حتما ۲-۳ ساعت استراحت میکردم. برخی اوقات تا ساعت ۲-۳ بعد از ظهر درسهایم تمام میشدند! درسهایی مثل جی مت و زبان فارسی برایم بسیار آسان بودند و در طول هفته ۲-۳ ساعت جی مت و چند ساعتی هم زبان فارسی میخواندم. اما درسهای حفظی مثل مدیریت و دانش سختترین بودند و بیشترین زمان را برایشان گذاشتم! مثلا میدانستم که اگر درسهای حفظی را مرور نکنم حتما فراموش میکنم، پس اولین درسی که میخواندم فلش کارتهای مدیریت بود و قبل از خواب هم آنها را مرور میکردم!

ریسک نکنید و هیچ درسی را کاملا کنار نگذارید. اما در بین همکلاسی هایم دیده ام که مثلا دانش را ۳۰% زده اند اما زبان را ۸۰%!

حتما خلاصه نویسی داشته باشید، برای همه درسها! ۲ هفته آخر به شدت به خلاصه نویسی هایتان نیاز پیدا میکنید. ممکن است تا آن دو هفته به خلاصه هایتان اصلا نگاه هم نکنید، اما مطمئن باشید آن روزها که دیگر فرصت ندارید کتابی را بخوانید، این خلاصه ها همه مطالبی را که در طی ۴-۵ ماه خوانده اید برایتان مرور میکنند.

در طول روز بهتر است چند درس بخوانید نه اینکه هر روز یک درس! با اینکار همه درسها را در طول هفته میخوانید و خطر فراموشی درسها کمتر میشود. درس خواندن را با درسی که بیشتر دوست دارید شروع کنید.

در انتخاب رشته دقت کنید! معمولا کسانی که اجرایی یا MBA میخوانند رشته کارشناسی شان مهندسی بوده و برای پیدا کردن دید مدیریتی و نهایتا کار کردن با همان زمینه رشته کارشناسی شان، تغییر رشته میدهند و مدیریت میخوانند. اما بنظرم کم بودن سرفصلهای کنکور اجرایی برای خیلی افراد جذابیت کاذب ایجاد میکند و تصور میکنند که فقط وارد شدن به دانشگاه مهم است! اما نه رتبه تک رقمی و نه دانشگاه تهران درس خواندن، هیچ کدام موفقیت آور نیستند مگر آنکه زنجیره ای منطقی از عوامل موفقیت زا را در کنار هم چیده باشید! هدفمند انتخاب رشته کنید و بدانید که مدرک دانشگاه تهران مهم نیست، مثلا کسی که رشته کارشناسی اش باستان شناسی است، از خواندن مدیریت اجرایی چه هدفی دارد و میخواهد از آن چه استفاده ای کند؟

توکل به خدا را فراموش نکنید.

برای دانلود جزوه دانش مسائل روز رتبه برترها کلیک کنید

نظرات درباره: “مصاحبه با خانم زهره صفری رتبه ۴ ارشد مدیریت اجرایی ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.