مصاحبه با اقای رضا مسائلی رتبه ۱۶ ارشد زبان و ادبیات فارسی ۹۶

کنکور ارشد زبان و ادبیات فارسی

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

من رضا مسائلی دانش اموخته ی کارشناسی دانشگاه خوارزمی تهران در رشته ی زبان و ادبیات فارسی هستم؛ و موفق شدم در کنکور سراری کارشناسی ارشد رتبه ی ۱۶ را کسب کنم.

زبان عمومی و تخصصی ۳٫۳۳

نظم فارسی ۶۵٫۵۶

نثر فارسی ۶۱٫۱۱

کلیات ادبی ۴۱٫۱۱

عربی ۱۰٫۰۰

 

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

من در دانشگاه خوارزی تهران؛پردیس کرج این دانشگاه در رشته ی زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل بودم و با معدل ۱۷.۷۰فارغ التحصیل شدم.

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

خوشبختانه دانشگاه خوارزمی در رشته ی ادبیات فارسی گروهی قوی دارد.اساتید برجسته ی کشوری و شناخته شده در سطح جهان؛دانشجو را مجبور به تلاش می‌کردند.در ابتدای مقطع لیسانس حدودا تا اوایل ترم سوم من در سطح متوسطی قرار داشتم،و معدلم حدود۱۶بود‌.ولی از اواسط ترم سوم طی اتفاقاتی تلاش بیشتری کردم و اکثر یادگیری من به سبب نوشتن نکات سر کلاس بود و مطالعه ی بعد از کلاس سهم کمتری داشت. در رشته ی ادبیات درکی کلی نیاز است که دانشجو از دو طریق به این درک دست پیدا می‌کند،یکی مطالعه ی بسیار و یکی ممارست و بحث و چالش سر کلاس.خوشبختانه من به سبب علاقه ی زیاد به مباحث این رشته از این دو موهبت برخوردار بودم.

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

من در سه آزمون پایانی یکی از موسسات شرکت کردم و کلاس کنکور هم نرفتم!آزمون ها پس از عید برگزار شد و برای سنجیدن مباحث خوانده شده؛زمان بندی و آشنایی با شرایط کنکور بسیار تاثیر گذار بود.من در آزمون اول رتبه ی ۲۰؛در دوم رتبه ی ۱۸ و در آزمون آخر رتبه ی ۹رو کسب کردم.

در کنکور ارشد؛حداقل در رشته ی خودم کلاس کنکور موثری سراغ ندارم بجز جزواتی که دانشجویان میتوانند تهیه کنند و بار ها آن ها را بخوانند.ولی آزمونهای آزمایشی را بسیار موثر میدانم.با توجه به تغییر کردن سوالات کنکور_از حفظی به مفهومی_دانشجویان باید درک بیشتری از نوع سوال و منظور سوال داشته باشند و ازمون های ازمایشی علاوه بر مباحث ذکر شده این سود را نیز داراست.

 

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید ؟

من با توجه به اینکه سال پیش از کنکور در ازمون المپیاد شرکت کرده بودم مباحثی را خوانده بودم و دیرتر از حد معمول آغاز به مطالعه ی جدی برای کنکور کردم_تقریبا اوایل بهمن ماه_ولی توصیه ام به دانشجویان داوطلب اینست که از اواخر تابستان یا اوایل پاییز شروع به جدی خواندن کنند؛خلاصه و یادداشت بردارند و هر منبعی را دو تا سه دور بخوانند.من پیش از عید روزانه حدود ۷ الی ۸ ساعت و پس از عید روزانه تا ۱۰ساعت مطالعه ی مفید هم داشتم.البته عید فراموش نشود دوران طلاییست.

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

من ابتدا دانشگاه تربیت مدرس را مد نظر داشتم ولی بعدا بخاطر دلایل شخصی نظرم عوض شد و دانشگاه تهران رو هدف قرار دادم_بخاطر اعمال گرایش ها از تربیت مدرس صرف نظر کردم_پیش از کنکور مطمئن نبودم ولی حس میکردم رتبه ام زیر ۵۰شود پس از کنکور بخاطر تغییر شکل سوالات این گمان پر رنگ تر شد ولی در آخر رتبه ی ۱۶را کسب کردم.

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

در رابطه با گرایش باید بگویم در رشته ی ادبیات اعمال گرایش ها رفتاری علمی نیست و بیشتر نوعی کژفهمیست از مقوله ی ادبیات و اینکه اگر دانشجو قصد ادامه در مقطع دکتری را داشته باشد؛گرایش ها کارش را دشوار میکنند چون در مقطع دکتری مورد قبول نیستند و برای کنکور دکتری باید منابع ادبیات محض را مورد مطالعه قرار دهند.

من فقط ادبیات محض_بدون گرایش_را در مقطع ارشد انتخاب کردم و به ترتیب دانشگاه های:تهران؛علامه؛خوارزمی؛بهشتی؛تربیت مدرس؛پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛اصفهان و شیراز را انتخاب کردم.

چقدر با سایت رتبه برترها آشنایی داشتید ؟ از کدام یک از خدمات سایت ما استفاده میکردید ؟

من با صفحه ی اینستاگرام‌ رتبه برتر ها آشنایی داشتم و مصاحبه ها و انتقال تجربه های رتبه برتر ها را دنبال میکردم و مشاوره ها و مطالبی که برای مطالعه ی بهتر و حفظ روحیه منتشر میکردند را کارساز میدانستم.

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

من‌سعی کردم از منابع دست اول استفاده کنم؛یعنی خودِ کتاب.و توصیه ی من به داوطلبان هم همین است که از منابع دست اول استفاده کنند و متن‌اصلی را بخوانند.البته من در ماه آخر از جزوات یکی از موسسات_فقط در نظم و نثر_برای دوره ی مباحث خوانده شده بهره گرفتم که با وجود اشکالات بسیار کارساز بود و کمک به دوره و یادآوری کرد.

به دانشجویان ادبیات توصیه می‌کنم ابتدا منابع نثر؛سپس نظم را بخوانند و در حین این دو از کلیات ادبی هم غافل نشوند.

سخن پایانی 

در آزمون ادبیات فارسی عربی و زبان دو درس کلیدی هستند؛ولی با توجه به ضریب پایین میتوان از آن ها چشم پوشی کرد.البته اگر داوطلب این توانایی را در خود می‌بیند که بدون مطالعه بتواند ۱۰تا ۲۰درصد از هرکدام تست بزند؛اگر داوطلب وقت خود را بر روی ۳ درس کلیدی نظم و نثر و کلیات ادبی خرج کند با توجه به ضریب بالای این دروس؛ضریب ۴؛نتیجه ی بهتری می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.