مصاحبه با آقای ساسان شعبانی رتبه ۵ ارشد ژنتیک ۹۶

ساسان شعبانی رتبه 5 ارشد ژنتیک 96

با عرض تبریک و تشکر بابت اینکه سایت رتبه برترها رو برای مصاحبه انتخاب کردید لطفا خودتان را معرفی کنید و درصدهای خود در دروس مختلف کنکور و رتبه خود را بیان کنید ؟

سلام ساسان شعبانی هستم

رتبه ۵ ژنتیک پزشکی و رتبه ۲۳ بیوتکنولوژی پزشکی (رتبه کل بدون سهمیه)، کنکور۹۶ وزارت بهداشت

ژنتیک%۸۸

سلولی ملکولی%۷۱

بیوشیمی%۶۴

زبان%۵۴

 

رشته و دانشگاه شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید ؟

فارغ التحصیل رشته ی  علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با معدل ۱۷/۷۶

 

وضعیت دوره ی کارشناسی شما به چه صورت بود ایا در این دوره دانشجوی موفقی بودید ؟

نسبتا خوب بود اما برای اکثر درسا  جزوه میخوندم و شب امتحانی بود که تاثیری چندانی برای  کنکورارشد نداشت. (تقریبا بی تاثیر بود)

 

ایا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشته اید ؟ ( تقریبا چه رتبه هایی در کنکور ازمایشی کسب میکردید ؟ ) چقدر این کلاس ها و ازمون ها را موثر میدانید ؟

هیچ کلاسی شرکت  نکردم

فقط در ازمونای ازمایشی شرکت کردم

۱۳  مرحله ازمون دکتر خلیلی و ۳ ازمون جامع موسسه سنا  رو شرکت  کردم

۶یا۷ تا از ازمونای خلیلی ۱ شدم و بقیه ام تک رقمی و یا نهایتا  دو رقمی

۳ تا ازمونای سنا هم رتبم۱،۱۵،۲۵ شد

شرکت در کلاس رو برا کسی که میتونه خودش بخونه توصیه نمیکنم

اما  به نظرم شرکت در ازمون میتونه خیلی خوب باشه و به اکثرا توصیه میکنم هر چند سطح سوالات کنکور و ازمون ازمایشی رو خیلی نمیشه مقایسه کرد اما به نظرم شرکت در ازمون میتونه خیلی خوب باشه.

شرکت در ازمون باعث ایجاد حس انگیزه و رقابت میشه، برنامه ای که ازمون داره باعث میشه منظم وبا برنامه شی و خاطر جمع باشی از اینکه چندین بار تا قبل از کنکور یک مطلبو مرور میکنی، ازمون کمک میکنه نقاط ضعف خودتو پیدا کنی، مدیریت زمانت بهتر میشه، جنبه اموزشی که بعضی سوالا دارند میتونه خیلی کمک کننده باشه.

اما نبایستی خیلی به  جنبه ی مقایسه ای و رتبه ازمون توجه کرد چون اینکار باعث اتلاف وقت میشه که در صورت کسب رتبه بد باعث نا امیدی و استرس میشه و در صورت کسب نتیجه خوب ممکنه باعث غرور و کم کاری بشه (البته به دید شخص بستگی داره)

با این وجود شرکت در ازمون تضمین کننده موفقیت نیست و همه چیز در نهایت به تلاش خود فرد بستگی داره.

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

از اواخر تیر ماه  استارت زدم ساعت مطالعم درطی اون  ۲ ماه تابستون خیلی نوسان داشت بعضی روزا ۸ ساعت و بعضی روزام اصلا نمیخوندم، میانگین  تابستون۵،۶ ساعت میخوندم

از اول مهر مطالعم جدی تر شد و حدودا روزی ۱۰،۱۲ ساعت میخوندم تا  تیرماه البته خیلی وقتا مشکل پیش میومد یا خسته میشدم حوصله نداشتم یا مثلا ایام عید وتفریح , چند روزاصلا درس نمیخوندم.

مهمتر از ساعت مطالعه، کیفیت مطالعه ست.

چه بسا فردی ۵ ساعت بخونه اما به اندازه ۱۲ ساعت مطالعه شخص دیگه ای باشه. ساعت مطالعه بالا درصورتى خوبه که کاذب نباشه و با کیفیت باشه.

پس  ساعت مطالعتونو با کسی مقایسه نکنید و  خیلی از کسی در این مورد سوال نپرسیدکه یا باعث استرس و ناامیدی شما میشه یا اینکه باعث میشه فکر کنید زیاد میخونید و بی خیال شید.

مهمترین چیز اینه که فقط با خودتون مقایسه کنید و سعی کنید هر روز بهترین عملکرد رو داشته باشید.

 

ایا دانشگاه خاصی برای قبولی مورد نظرتون بود ؟ قبل و بعد از کنکور حدس چه رتبه ای رو داشتید ؟

بله هدفم فقط دانشگاه  علوم پزشکی تهران بود یا نهایتا شهید بهشتی

قبل و حتی بعد  از کنکور مطمئن بودم تک رقمی میشم.

اما سر جلسه سوالات سلولی ملکولی رو  که دیدم یه خورده جا خوردم و نگران شدم  اما خودمو جمع و جور کردم هر چند باعث شد سر زبان وقتم کم بیاد و تقریبا ۳ متن (۱۳ سوال)  رونرسیدم جواب بدم و از این بابت خیلی ناراحت شدم

اما خداروشکر تقریبا به هدفم رسیدم.

 

به ترتیب کدام دانشگاه و گرایش را انتخاب کردید ؟

فقط رشته ژنتیک رو انتخاب کردم

اول دانشگاه علوم پزشکی تهران

دوم دانشگاه شهید بهشتی

سوم دانشگاه علوم بهزیستی

 

چقدر با سایت رتبه برترها آشنایی داشتید ؟ از کدام یک از خدمات سایت ما استفاده میکردید ؟

من تابستون تصادفی از گوگل جستوجو زدم و پیدا کردم و مصاحبه هارو کاملا خوندم

و کمک کننده بود و از شما تشکر میکنم.

 

منابع مورد استفاده ی شما برای هر یک از دروس چه بودند و چه توصیه ای در نحوه ی مطالعه ی انها برای داوطلبان دارید ؟

ژنتیک :امری +  هزاره فصلای ۴,۱۵,۲۰, وبعضی از صفحات فصل۱,۲,۳ که با امری مشترک نیست) واگر فرصت شد فصلای  (۱۱,۱۲,۱۶,۱۷ +  تست IQB

سلولی ملکولی :خلاصه لودیش+کتاب دکتر محمدنژاد  +  تست  IQB

بیوشیمی :کتاب  ضروریات  دکتررضامحمدی) بعضی فصلا از نجات شکوهی( +تست گنجینه

 زبان:لغات ۵۰۴ولغات ضروری تافل + کتاب دکتر لزگی

در مورد ژنتیک اول بایستی کتاب امریو خوند و مسلط شد بعد اگه فرصت داشتید سراغ هزاره برید چون معمولا۹۰ درصد سوالا از کتاب امری هست.کل کتاب امریو بایستی خط به خط خوند) حتی جداول و شکل ها (  اوایل خیلی سخته و کند پیش میرید ناامید نشید بعد از چند دور خیلی خیلی  اسون و قابل فهم میشه طوری که به حدی میرسید بتونید با یک هفته کل کتاب امریو بخونید .من شاید بیش از ۱۵ بار امریو خوندم .ژنتیکو هر روز بخونید و بهتره صبح ها بخونید. بعد از خوندن هر فصل یا چند فصل مباحث مرتبط  تست ها رو بزنید و تستای مهم ,نکته دار ,یا اشتباه زدید رو علامت بزنید که سری های بعد فقط اونارو کار کنید.

 

در مورد سلولی ملکولی  توصیه میکنم اگه فرصت کافی دارید خلاصه لودیش بخونید که کاملتره. معمولا سوالای بیشتری از بخش سلولی میاد اما ملکولی چون توی بیوشیمی هم سوال میاد پس اهمیت هر دو به یک اندازه است .متاسفانه سلولی ملکولی خیلی فراره و زود فراموش میشه و تنها راه  برای اینکه فراموش نشه تکرار و مرور زیاده اما سوالات خوشبختانه کلی و راحته  هست.

در مورد بیوشیمی به نظرم چون ضریبش ۱ هست خوندن یک کتاب خلاصه یا جزوه مناسبتره. انتخاب یک کتاب سنگین کار بسیار اشتباهیه ,اشتباهی که من اوایل انجام دادم و خیلی از فصل ها رو از کتاب ضروریات خوندم هرچند کتاب بسیار بسیار عالی و کاملی هست اما برای ضریب ۱ خیلی زیاد هست. در صورتی که  زدن درصد ۴۰ یا ۵۰ هم توی این درس کافیه برای تک رقمی شدن . و اون  وقتی رو که قراره اختصاص بدید به خوندن منبع سنگین برای بیوشیمی ,اگه اختصاص بدید به درس ژنتیک یا زبان نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

در مورد زبان بگم مهمترین درس بعد از درس اصلی زبان هست و نه فقط توی کنکور ارشد بلکه برای مقاطع بعد و خیلی از جاها کاربرد داره پس زبانو هر روز بخونید روزی حداقل ۲ ساعت رو به زبان اختصاص بدید .سعی کنید لغاتو خودتون استخراج کنید و بنویسید . خیلی بهتره که لغاتو توی متن یاد بگیرید چون هم با کاربرد لغات اشنا میشید و هم دیرتر لغاتو فراموش میکنید

سخن پایانی 

اول اینکه رشتتونو با علاقه انتخاب کنید که  انگیزه تون برای تلاش و پیشرفت بیشتر باشه و باعث میشه سختیای مسیر براتون قابل تحمل تر و حتی لذت بخش باشه.

مسیر کنکور یه مسیر فرسایشی و طاقت فرسا هست و کاملا طبیعه که خیلی موقع ها خسته یا نا امید بشید. در این جور مواقع کوتاه اومدن ساده ترین کاره که اکثرا همین کارو انجام میدن.

بایستی برا رسیدن به هدفتون سمج باشید و کوتاه نیاید.

سعی کنید به حرف بقیه زیاد توجه نکنید چون اکثرا از ناامیدی صحبت میکنند.

بعضی از افراد ماه های اخر از شدت استرس شونه خالی میکنند مخصوصا افرادی که زیاد خودشونو مقایسه میکنند و خیلی نتیجه گرا هستند در صورتی که چند ماه اخر از همه چیز مهمتره.

مورد بعد اینکه ارتباطات و فضای مجازیو حداقل کنید و اونو محدود به ساعت خاصی از روز یا هفته کنید.

تند خوانی کنید چون وقتی تند میخونی به ذهنت این فرصتو نمیدی که به مسایل حاشیه فک کنی پس تمرکزت بیشتر میشه بعدش تند خوانی باعث میشه سریع مطالبو تموم کنی و این بهتون  انگیزه و اعتماد به نفس میده همچنین با زود تموم کردن این فرصتو پیدا میکنی که زودتر تست بزنی و بیشتر مرور و تکرار کنی.

سوالات ارشد راحتن شما حتی خیلی از سوالارو با یکی دو بار خواندن میتونی جواب بدید.

خیلی کتاب زیاد و مختلف نخرید و اطرافتونو شلوغ نکنید چون فقط باعث سردرگمی شما و استرس میشه و در اخر هم نمیرسید هیج کدومو بخونید.

کنکور ارشد واقعا راحته و همه چیز به تلاش خودتون بستگی داره و مطمئن باشید هیچ تلاشی بی نتیجه نمیمونه.

در پایان اینو بگم  خیلی از مطالب مربوط به مطالعه و و روش های مطالعه قانون ثابت و مطلقی نیست  برای هر کسی با توجه به پارامتر های مختلف (مثل موقعیت و شرایط  روحی و زندگی فرد، هوش،بیس و زمینه قبلی،زمان) میتونه تغییر کنه. این به هنر و زیرکی خود شما بستگی داره که چندتا رو امتحان کنید بهترین روشو، با توجه به شرایط خودتون پیدا کنید و از تمام تواناییا و فرصتاتون استفاده کنید

سخن اخر اینکه شما هر چه قدر منابع خوبی داشته باشید و روش های صحیح مطالعم بدونید تا عمل و تلاش زیاد نباشه موفق نخواهید شد.

 

” آسمان فرصت پرواز بلند است

ولی قصه این است چه اندازه کبوتر باشی ”

 

با ارزوی موفقیت برای شما

 

>>> توجه <<<

برای مشاوره کنکور ارشد ژنتیک سال ۹۷ کلیک کنید

 

 

نظرات درباره: “مصاحبه با آقای ساسان شعبانی رتبه ۵ ارشد ژنتیک ۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.